MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.702
allereerst: excuus voor t weinig reageren laatste dagen guys; ik ben aant wachten op tijden dat mn leven wat rustiger wordt maar dat duurt nog wel eventjes vrees ik. Heb echt belachelijk veel dingen tegelijk lopen ATM dus het is erg zoeken naar tijd soms.

I know man, voorheen nooit last van gehad... maar is ontstaan in m'n cut. Ik heb ook gewoon 'altijd' honger of denk honger te hebben.. Hoeveel kcal raad je me de aankomende dagen aan? Vandaag wou ik op 2500 zitten + 500 cardio ter compensatie en dan vanaf morgen weer terug naar 3800 incl dagelijks 30min rustig hometrainer

@Borstkas 1 dag in de week +/- 8000kcal uitschieten op een onderhoud van +/- 3500kcal is 640kcal (!) EXTRA overschot bovenop je cleanbulk, gemiddeld per dag. Dat is dan gewoon een vieze dirty (naar kcal kijkende) bulk. Ik weet dat je lichaam niet zo rekent en vet opslaat en doet adhv deze redenatie, maar de getallen zien er dan niet rooskleurig uit.

Heb je dan niet dat je jezelf 3 dagen lang fucked up voelt na zo'n cheat? Ik weet wel wat je bedoelt. Naar mezelf kijkende; cheat ik (wil dan bv max 500 meer eten ofzo), loopt het 9/10x uit de klauwen. Daarom doe ik het gewoon niet meer zo frequent. 1x in de 2 maanden heb ik zo'n dag. Weet dat ik mezelf niet in de had kan houden, en spookt dan hele tijd rond in mn kop. Vervolgens loop ik een week gefrustreerd en met spijt rond. Als je een keer wat bunk wil eten prop het dan gewoon binnen je macro's of zo goed als. Kijk zit je een keer 500 boven je doel, so what. Eens per 8-12 weken kom ik misschien een dag iets van 1500-2000 boven mn doel, dat is dan mn cheat. Wekelijks 4500 is niet goed als je wilt leanbulken.

Weet niet of je op mijn advies zit te wachten maar ik zou zeggen; Of gewoon niet cheaten, hou je bestelling van de shoarmaboer binnen je macro's. Wil je flink buiten je boekje gaan, minimaliseer het gewoon tot 1x per 6-10 wk.

Als je vervolgens 3 dagen moet gaan compenseren werk je mr katabol weer een beetje in de hand.

Wel tof dat je het even zo uit legt.. Ik ga er nu ook heel anders naar kijken. Ik ben 'verslaafd' geraakt aan dat vol gevoel en even niks tellen, stom genoeg loopt het dus uit de hand. Daar waar ik eerst weken lang geen behoefte had aan een cheat of moeite had met voeding. Nu is het een obsessie geworden.

Weet nu ook even niet wat ik moet doen, ben net begonnen met mn clean bulk maar ben zo vochtig en opgeblazen van gisteren. Ik ben nu geneigd om weer een aantal dagen te gaan cutten..

ey man, ik heb dit ook extreem, ik weet alleen niet hoe ik ermee kap.

Hier hetzelfde probleem. Doordeweeks super gemotiveerd en geen enkel probleem met mn dieet. Vind het juist super om me er aan te houden. Tot het weekend. Ik ben door mn cut bepaalde emoties met betrekking tot eten gaan koppelen. Ik houd me zaterdag netjes aan mn dieet tot ik savonds ga chillen met vrienden of iets dergelijks. Dan gaat er een bepaalde knop om. Of dit gebeurt wanneer ik thuis kom na een avond iets gedaan te hebben. De dag erna ga ik altijd lager in mn kcal ter compensatie en maandag weer helemaal gemotiveerd te starten maar diep van binnen weet ik dat ik zo verkeerd bezig ben. Mn shape gaat wekelijks achteruit.. Ben een en al vocht geworden en voel me slecht.

Binge eating is allicht een goed onderwerp voor het volgende artikel volgens mij...! :P

Prepare voor jojo effect. Uiteindelijk ga je op de lange termijn eten hoe je psychologisch vol kunt houden, wat je waarschijnlijk ergens op een setpoint in de gezonde 10-15% doet uitkomen. Dat of een eetstoornis.

Je kan hoeveel je doet opschroeven tot het matched wat je wilt eten, dat verschuift je set point iets, maar 6% is dan wel zo extreem dat het waarschijnlijk voor meer honger zorgt dan dat je weg kunt trainen - dan ben je op een gegeven moment als fulltime cardio atleet bezig. Dus waar zou je tevreden mee kunnen zijn en kun je de balans daar volhouden?

De focus en motivatie op zo'n doel is trouwens denk ik wel het grootste pluspunt van AAS. Ongeacht hoeveel slaap of hoe zen je een dag bent, die testosteron zorgt er dan wel voor dat je doet what it takes om je schema/macros te volgen. En bij off gaan lekker chocola eten als een gedumpt wijf, maarja.

ja precies dit, als ik moet leren voor tentamen kaan ik mezelf helemaal vol tot ik bijna lig te kotsen. door de weeks houd ik mij stipt vast aan mijn macros, train ik hard, doe ik mijn cardio hier en daar maar in het weekend als ik niks doe met vrienden ga ik bingen, ik wil hier echt mee kappen maar weet echt niet hoe. We zitten echt in hetzelfde schuitje.

Klopt wat hier gezegd wordt door @chrisk en @drumbell . Energie inname moet je per week gaan zien; een extreem overschot kan je compenseren door de andere dagen minder te eten; maar dit gaat dus ook the other way around; je kan leuk 6 dagen superstrikt eten en die 7e dag '' de teugels laten vieren want ik doe het 6/7e goed dus resultaten zullen goed zijn'' maar dat is dus onzin; Als jij 6 dagen lang een tekort hebt van 1000 kcal per dag en dus flink diep aan het cutten bent, en die 7e dag eet je 10.000 kcals, wat zeker niet onmogelijk is, ben je dus 6 dagen aan het lijden voor jan lul.

JW met deze manier van eten krijg je denk ik snel meer suiker binnen dan bij een normaal bb dieet. Hoe denk je over het effect hievan op de mogelijke verminderde insuline gevoeligheid?

insulinegevoeligheid zal op een gezond of laag VP en met veel spiermassa gewoon helemaal prima moeten zijn.

Low fat bingen + dagelijks fullbody/cardio activiteit = carbs kunnen vreten tot je bijna kotst

Klopt! Ik ga morgen gewoon verder met mijn cleanbulk, geen cardio erbij ofzo en niks om de schade in te halen want ik denk dat dat elke keer ook de oorzaak is waarom het mis gaat.

Ik wordt ook echt EXTREEM vochtig van dat binchen. Zo zonde want je ziet de blokken erop zitten maar alles staat bol en zit verstopt. Ben bang dat al het harde werk van mn cut voor niks is geweest nu...

dat je vocht gaat vasthouden kan zeker kloppen, omdat een binge vaak ook een flinke vracht zout bevat

Ik doe nu reverse binging, elke dag zakken zuikers en fruit eten zodat ik er vanzelf geen zin meer in heb. Met lage vet inname, dagelijks trainen maar niet perse met cardio, en heel af en toe wel een normale vette hap die dan makkelijk binnen de macros past, en behouden/recompen gaat wel. Een paar dagen cardio met mooi weer of een paar dagen minder eten van ziek zijn is gelijk een korte cut.

Maar de combi van binging en vette hap is echt gevaarlijk, absurd veel cardio nodig om daar tegenop te trainen en dat wakkert de boel weer verder aan.

ik kan veel hebben voordat ik kots hoor, daar kan geen cardio of workout tegenop

Dagelijks 3 uur fullbody en 3 uur cardio geprobeerd?

heb ook nog wat anders te doen, maar je hebt gelijk, WHATEVER IT TAKES GODDAMNIT, RIGHT BABE?!?!1!

Ik heb besloten aankomende week niks te wegen, zowel mezelf als mn voeding niet.

Ik ga een weekje gewoon normaal eten. Heb ik zin in kip pak ik kip, sneetje brood dan sneetje brood. Ik ken inmiddels wel de verhoudingen uit mn hoofd en weet wel ongeveer hoe 100 gram kip en 30 gram amanandelen eruit ziet.

Daarnaast wil ik mezelf erop gaan trainen om weer naar mn verzadigdheidsgevoel te luisteren. Heb ik fysieke honger of mentale honger? Weer langzaam gaan eten.

Hopelijk doet deze rust me goed en raak ik van die obsessie af. Ik zal ook minder/anders gaan trainen. Meer focussen op kracht bijvoorbeeld. Er hebben zoveel mensen last van dit probleem maar durven er niet over te praten of zien het zelf nog niet in. Binnen onze sport komt dit zo ontzettend veel voor.

Als je de tekst onder kopje WTF Wheres my food leest begrijp je onze situatie meteen:

http://www.fitsociety.nl/bodybuilding/fitness-wedstrijd-fun-funest/

Echt de moeite waard even te lezen! Fijne avond allen!

dat gaat een poos duren man; in een week is je hele systeem niet weer a-ok. Ik ben nu al 2 weken onderweg naar mn cut en ben nog steeds helemaal fucked up als t op kcal inname en honger aankomt, terwijl ik op onderhoud eet.

Zolang je nog tijd hebt om te eten doe je niet genoeg!!!

Als ik zou eten hoe ik zou willen krijg ik max 40g proton per dag binnen lol
emo.gif

Je staat nu fucking shredded bro je moet dat echt niet gaan verkloten nu! Probeer het binnen je macro's te proppen en anders je cheat zoals k zei te beperken tot 1 maal per 6 weken ofzo. Als je er dan eens 2000kcal uitschiet boeit dat niet zo. Als je onderhoud dan ca. 3500 is, kan je aardig wat vreten hoor :P

Bij mezelf ben ik er, denk ik, achter gekomen wat het is. Wanneer ik dan ging cheaten raakte ik wel vol en verzadigd maar had de gedachte; na vandaag is het weer klaar voor lange tijd dus NU moet ik het er van nemen. Lange tijd geen appelflappen, chocola, ijs, choc chip cookies, witte bollen nutella en de hele rotzooi. Dat zorgde er bij mij voor dat ik maar bleef vreten tot er gewoon haast niks meer in huis was.

Maar voor mij is dat het niet meer waard, zulke momenten en dagen erna was mn motivatie weg, gefrustreerd, spijt alles. Gewoon broke. Daarom pak ik het nu ook aan als in alinea 1 gezegd.

BTW; doe je IIFYM of eet je vrijwel dagelijks the same?

ik vind het hele cheat verhaal sws bullshit. als ik ontbijt met een bak ben en jerries en ik krijg hem ingemeten in mn dagelijkse inname zonder over mn doel heen te gaan, is die ben en jerries geen cheat. Veel gezondere manier van denken imo. Juist het hele '' wrong food good food '' denken werkt een stoornis in de hand.

@Jwdoetookmee

Ik ben hier weleens benieuwd naar. Wat zijn de manieren die volgens jouw het beste helpen om je metabolisme op gang te krijgen?

Meer spiermassa krijgen, actief zijn. Punt.

JW, aantal vraagjes: wat eet je nu zoal op een dag nu je zo laag staat? Tel je alle macro's of bijvoorbeeld alleen eiwit en kcal? Doe je überhaupt iets van cardio? Wat is je trainingsfrequentie en schema?

ik heb een hele poos op een flink tekort gezeten; soms cardio, soms gewoon minder eten. Zo min mogelijk vet, om carb inname zo hoog mogelijk te houden (zoals @Neaxon al zei zie mn log) afgelopen weken eet ik echter weer rond onderhoud.

(y)

Gaat niet over je metabolisme op gang krijgen maar over eten binnen je metabolische behoeften zonder vet aan te komen na een diepe cut. Video komt neer op tijdens contest prep een refeed dag behouden zoals je normaal zou eten, en dan erna de andere dagen daar weer naartoe werken. Corrigeren als je te snel aankomt. Wederom dus niet weken lang een tekort behouden door zo langzaam mogelijk ophogen en wederom de opmerking dat je je metabolisme er niet mee verbeterd tov voorheen.

Ik vind het zo raar, zoals in die video, dat ze het soms hebben over ophogen met bijv. '5 to 20 grammes of carbs'. Kan dat wel zo precies? 5 gram carbs is 20 kCal; één suikerklont. Voor de hele dag dus. Dat is volgens mij de fout die je al ruimschoots maakt met de foutmarge op de etiketten (ordegrootte 5-10%) of wat er in je app staat, waar je het mee bijhoudt. Of een keer extra naar de supermarkt lopen is ook zo 50 kCal. Ik vind het moeilijk te geloven dat dit soort ophogingen merkbaar verschil geven.

Ja zulke stappen snap ik ook niet zo, maar je kunt wel zo'n richtlijn aanhouden en alle foutmarges die daaromheen optreden voor lief nemen. Na x aantal verhogingen meet je verschil en weet je dat je met een stap terug er al weer onder zit.

Persoonlijk vind ik het onzin though. Cut en onderhoud kcal bijhouden naar gelang je gewicht en wat je praktisch kunt doen, volg wat je uitkomt, klaar. De rest is binges/honger uit de weg zien te houden waar eigenlijk geen lange termijn oplossing voor is behalve stoppen met cutten, korte termijn oplossingen slaan uiteindelijk door.

(denk dat het meer om de perceptie van de neurotische contest prepper gaat die flipt als ie in een week kilo's aankomt van de reload)

van wat ik begrijp gaat die vid over reverse dieten? (zelf nog niet gekeken) reverse dieten, en je inname met een tiental kcals per dag oid ophogen is bs. Na een strenge cut wil je zo snel mogelijk uit die katabole toestand, omdat deze zowel fysiologisch als mentaal erg ongezond is.

@Jwdoetookmee vraagje. Sinds vorige week heb ik me carbs met 50 gram verhoogd dus nu 100 gram carbs boven op wat ik eerst at (400 kcals) maar ik lijk veel leaner dan 2 weken terug. En dan heb ik het niet over de aders en vollere look. Maar meer strepen etc. Hoe komt dat?

glycogeen denk ik. Verder kan ik weinig dingen bedenken; of een toevallige factor van vocht of zout inname oid

Tips om wat aan vocht vasthouden te doen? Ik heb het idee dat mn zout-inname vrij onregelmatig is, dus daar probeer ik aan te werken. Verder vreet ik wat komkommer en drink ik veel water, maar echt serieus is het niet te noemen haha.
Ben nu al 5/6 weken aan het cutten en begin me wel te ergeren aan die vochtige look.

Tips om wat aan vocht vasthouden te doen? Ik heb het idee dat mn zout-inname vrij onregelmatig is, dus daar probeer ik aan te werken. Verder vreet ik wat komkommer en drink ik veel water, maar echt serieus is het niet te noemen haha.
Ben nu al 5/6 weken aan het cutten en begin me wel te ergeren aan die vochtige look.

Is deels genetisch, sommige mensen zien er meteen weak af uit als ze 2-3 weken cutten en andere behouden zelfs na 1,5 maand cut nog een opgepompte drogere look. Los van de factoren die je zelf noemt (zout schommelingen, veel vocht inname) kan creatine ook een rol spelen, als je dat gebruikt hou je ook relatief veel vocht vast.

Iedereen wil iets weten over vocht maar JW geeft geen f**k

:trollface:

Is deels genetisch, sommige mensen zien er meteen weak af uit als ze 2-3 weken cutten en andere behouden zelfs na 1,5 maand cut nog een opgepompte drogere look. Los van de factoren die je zelf noemt (zout schommelingen, veel vocht inname) kan creatine ook een rol spelen, als je dat gebruikt hou je ook relatief veel vocht vast.

Creatine nu ook 4 weken niet meer ingenomen.
Heb opzich geen massa ingeleverd, maar toen ik bulkte was ik ook gewoon vochtig lol

inb4 je bent gewoon dik

Zuivel uit je dieet halen..

Srs

Of meer tren pakken

also srs

Doe je aan cardio?

lAls ik zuivel eruit haal kan ik wel kilo's biefstuk gaan halen :/
Toch zou ik het eens proberen. Als je net als ik licht intollerant hiervoor bent ga je veel onderhuids vocht vast houden. JW gaat vast zeggen dat het bullshit is, maar ik zou zeggen probeer het eens..

Vervang kwark en melk eens een tijdje voor vlees/kip/vis en of whey isolaat (nagenoeg geen lactose)..

Toch zou ik het eens proberen. Als je net als ik licht intollerant hiervoor bent ga je veel onderhuids vocht vast houden. JW gaat vast zeggen dat het bullshit is, maar ik zou zeggen probeer het eens..

Vervang kwark en melk eens een tijdje voor vlees/kip/vis en of whey isolaat (nagenoeg geen lactose)..

Nou dan moet ik iets van vervanging zoeken voor 90gr eiwit :/
Kip etc zit al in het schema. Heb eigenlijk altijd al grote hoeveelheden zuivel weggewerkt, verder nooit problemen mee gehad oid. Beetje jammer als het puur door zuivel zou komen, want dan zal dit een tijdelijk effect voor mij zijn. Ik ga niet voor altijd zuivel eruit gooien haha

Nou dan moet ik iets van vervanging zoeken voor 90gr eiwit :/
Kip etc zit al in het schema. Heb eigenlijk altijd al grote hoeveelheden zuivel weggewerkt, verder nooit problemen mee gehad oid. Beetje jammer als het puur door zuivel zou komen, want dan zal dit een tijdelijk effect voor mij zijn. Ik ga niet voor altijd zuivel eruit gooien haha
Kom je maar op 1 manier achter ;)

Wie weet dat er hier nog wat winst te behalen valt? Zelf heb ik vrijwel nooit last van vocht, zolang ik mijn cardio doe.
Wanneer ik echter op vakantie ben oid krijg ik er wel last van.
Bas...jij hebt uberhaupt geen vocht...:roflol:

+1 voor cardio tegen vocht
-1 voor zuivel mijden waanideeen

Hey JW,

Wat is jouw mening over de "jaren 70" manier van eten? (High protein, low carb, high(er) fats.
In dit filmpje wordt gezegd dat je 1 van de drie macros weg moet laten uit je meals, anders word je dik.
Eiwit is uiteraard een must
Koolhydraat kan worden opgeslagen in de reserves (als vet, daarom houden ze deze laag)
Vet fungeert als energie, en kan niet worden opgeslagen.

filmpje:

Terug
Naar boven