XXL Nutrition

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Zal JW leuk vinden die bovenstaande berichten. Vis maakt je huid dun en zuivel maakt je bloated. :D

Vaak zie je dat je lichaam moet wennen wanneer je van dieet switcht naar een hoger gehalte aan carbs. Vaak wat bloat etc.

Is het zo dat het lichaam aan de nieuwe hoeveelheid gewend kan raken/aanpast zolang er geen schommelingen in de hoeveelheid carbs plaatsvinden waardoor bloat etc minder wordt?

Jw, wat zou de globale energiebehoefte toename zijn wanneer men;

School life (7-8u opstaan, trein zitten, naar school lopen, etc. Dus zeer relaxt :P) Naar; half 6 opstaan en vervolgens 8u werken (alles bij elkaar zo'n 4u lopen, order picken)

Dacht zelf aan iets van 200? Ga precies cutten wanneer me vakantie werk begint. 1) door de intensiteit 2) ben bezig dus denk niet continu aan me armoedige hoeveelheid cal en 3) vp is te hoog :D

Als ik op me huidige onderhoud blijf ben ik bang dat ik veel te laag uitkom doordat ik meer ga verbranden straks. Op internet staat 1u wandelen maakt 200-250 cal. Maar lijkt me sterk dat me ouderhoud met 1000 stijgt.

Jw, wat zou de globale energiebehoefte toename zijn wanneer men;

School life (7-8u opstaan, trein zitten, naar school lopen, etc. Dus zeer relaxt :P) Naar; half 6 opstaan en vervolgens 8u werken (alles bij elkaar zo'n 4u lopen, order picken)

Dacht zelf aan iets van 200? Ga precies cutten wanneer me vakantie werk begint. 1) door de intensiteit 2) ben bezig dus denk niet continu aan me armoedige hoeveelheid cal en 3) vp is te hoog :D

Als ik op me huidige onderhoud blijf ben ik bang dat ik veel te laag uitkom doordat ik meer ga verbranden straks. Op internet staat 1u wandelen maakt 200-250 cal. Maar lijkt me sterk dat me ouderhoud met 1000 stijgt.

Dat is behoorlijk zwaar werk. Ga maar uit van 200 per uur hoor.

Klopt! Ik ga morgen gewoon verder met mijn cleanbulk, geen cardio erbij ofzo en niks om de schade in te halen want ik denk dat dat elke keer ook de oorzaak is waarom het mis gaat.

Ik wordt ook echt EXTREEM vochtig van dat binchen. Zo zonde want je ziet de blokken erop zitten maar alles staat bol en zit verstopt. Ben bang dat al het harde werk van mn cut voor niks is geweest nu...

Ik kan mij volledig vinden in je gevoel omtrent een zware cut en het bingegevoel wat daarmee exponentieel toeneeemt. Ik leer wekelijks bij over wat wel en niet werkt voor mij.
En misschien heb je hier iets aan.

Een zware cut is eigenlijk niet vol te houden op de lange termijn (voor mij), en daarmee doel ik ook op het resultaat.het hongergevoel wordt met de dag erger en op die ene dag dat je zwicht verandert je maag in een bodemloze put bij het ruiken van wat lekkere carbs. Al zit je vol, je blijft doorvreten tot je maag op knappen staat.

Nu ben ik dus hierom ook wat flexibeler geworden in mijn voeding en heb ik die 'vaste cheatdays,refeeddays' eruit gelaten (gewoon een 'medium cut' zeg maar)
Simpelweg omdat je daar anders de hele week naartoe leeft en wanneer THE day is aangebroken is het ''THIS IS SPARTAA'' op je foodz. RIP gainz. En het heeft gewoon weinig nut om 6 dagen te lijden en dag 7 je hele tekort weg te vreten. Heb je dan al die cardiosessies en het gaan slapen met dodelijke honger overleefd om te kunnen bingen? Zonde dus. Beter wat minder lijden door de week waardoor de honger naar 'alles wat lekker is' veel kleiner wordt en je hierdoor dus ook niet een uit de hand gelopen cheat krijgt.

Dus het hele concept van cheatday,refeed,cheatmeal is gewoon uit de hand gelopen. Door deze woorden/concepten simpelweg te verwijderen uit mijn denkwijze/vocabulaire (en dus ook echt die VASTE cheatdag) en gewoon af en toe iets te eten wanneer ik trek heb (bijv. wrap met pindakaas en hagelvlokken * 3 ,of een kuipje ijs 1 keer per week)? Gaat het eigenlijk prima.
Het hele bingegevoel is drastisch verminderd tot bijna non-existent. Misschien heb je er wat aan voor je volgende cut.

Het idee van 'the best diet is the one you can stick to' gaat hier helemaal op. Wat voor nut heeft het om x aantal weken/maanden helemaal af te sterven om je de rest van het jaar weer volledig dicht te vreten (door het ontstane hongergevoel van die maanden) en vervolgens kan je in 2017 weer van voor af aan beginnen.

Nu zit je natuurlijk in je bulk en is het niet helemaal meer van toepassing, maar wellicht kan je het principe hier ook in toepassen.

Wbt het hele vochtschommel verhaal. Dat is gewoon klote. Ik kan niet wachten tot het herfst is en het mijzelf minder boeit dat ik erbij loop als de president van fluffytown. Sowieso het plan om in de herfst te starten met een kleine bulk en de vranderingen goed in de gaten te houden (wekelijkse huidplooimetingen). Loopt het vp te hard op dan ga ik gewoon weer even cutten tot wat ik acceptabel vind. iig nooit meer zo hoog op laten lopen dat er weer een zware/diepe cut voor nodig is om er acceptabel bij te lopen.

herfst/winter tot max '12' % ? en de betere helft van het jaar daaronder. Zoiets.

Heeey @Jwdoetookmee

Ben van 135.5 naar 127.2 gegaan in 3 weken tijd zonder krachtverlies op basis van me inhouden bij de Mac, het drinken van Light producten, consequent 4.5 k aan kcal aanhouden, 1 refeeddag per week en zonder cardio.

Echter nu las ik op het forum dat zuivel je huid echt dik maakt omdat een stel bodybuilders dat hebben gezegd zonder enige onderbouwing. Daar maak ik me wel zorgen om omdat ik zoveel chocomelk drink.

Wat te doen :(

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.750
Heeey @Jwdoetookmee

Ben van 135.5 naar 127.2 gegaan in 3 weken tijd zonder krachtverlies op basis van me inhouden bij de Mac, het drinken van Light producten, consequent 4.5 k aan kcal aanhouden, 1 refeeddag per week en zonder cardio.

Echter nu las ik op het forum dat zuivel je huid echt dik maakt omdat een stel bodybuilders dat hebben gezegd zonder enige onderbouwing. Daar maak ik me wel zorgen om omdat ik zoveel chocomelk drink.

Wat te doen :(
Ik zou het gewoon een week schrappen. Sinds ik een bak kwark minder per dag eet houd ik 7kg vocht minder vast!

Vaak zie je dat je lichaam moet wennen wanneer je van dieet switcht naar een hoger gehalte aan carbs. Vaak wat bloat etc.

Is het zo dat het lichaam aan de nieuwe hoeveelheid gewend kan raken/aanpast zolang er geen schommelingen in de hoeveelheid carbs plaatsvinden waardoor bloat etc minder wordt?
Ik heb wel het idee dat je door periodes van stabilisatie heen gaat, waarbij zaken als activiteit/zweet/zout en vocht inname je nieuwe carb/depletion gewoonte weer bij moet benen. Plus stress en andere hormonen. Slaap en rustigere trainingen lijken bijvoorbeeld ook uit te maken. Maar het is een hoop gepieker waarbij objectiviteit richting jezelf moeilijk is, zeker als je constant vergelijkt met je beste look bij je laagste vetpercentage waar je misschien al weer een kilo of wat boven zit. Of met dat ene moment vorige week waar alles perfect samen viel ofzo.

Gewenning is een raar woord, maar ik kan met 600+ gr carbs prima momenten zo droog staan als ik maar kan wensen bij m'n vetpercentage, en die zakt heel rustig, en op m'n laagst/droogst at ik ook altijd zat carbs. Merk er niks speciaals aan maar misschien heb ik gewoon geen carb specifieke bloat. Denk zelfs dat puur eiwit op momenten ook lijkt te bloaten. Gek wordt je er door de dag heen toch wel van.

om en nabij de 10%, maar ben niet zo vasculair

Retweet, heb een korte periode vorig jaar rond de 6-7% gestaan, zelfs toen had ik bijvoorbeeld niet echt zo'n shredded sixpack look, terwijl je op een punt bijvoorbeeld wel wat veins over m'n abs zag lopen. In contrast ken ik menig persoon die op 10% al een betere look hebben wat dat betreft. Mijn ervaring/conclusie is dat dat gewoon genetics is en echt niet veel aan te doen.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.753
Juist...omdat ik toevallig dit weekend heb gezopen..zuip ik ieder weekend?

Rare conclussie..

Geef wel toe dat mijn voedingsschema niet bepaald optimaal is..:roflol: Echter eet ik toch dagelijks mijn 'bro-food' en zie ik om maar een vergelijk te maken ook zat anderen werkelijk alles hun macro's induwen..van pizza's tot oreo koekjes..

Het dik gedrukte slaat de spijker op zijn kop. Echter ben ik inderdaad gefrustreerd soms, omdat ik inderdaad geen gains meer maak...of bijna niet.

Nu krijg ik regelmatig te horen: 'Als je beter eet, dan zul je wel gains maken...'

Maar waarom, waarom in godsnaam zou ik als een 'echte bodybuilder' gaan eten als ik daar nog 50g/jaar mee gain..en dat is ook niet oneindig. Ik heb voor iemand die (werkelijk) natty is gewoon een prima fysiek, maar nee ik ben niet tevreden en wil niet kuren (en daar start the struggle)..

Echter weet ik zeker dat als ik wel een flinke kuur zou pakken en gewoonweg wat meer ga eten, dat ik ook binnen no-time een stuk groter ben...en inderdaad weg kom met gevreet. Natuurlijk moet je geen tonnen vet of zout gaan zitten gaan werken..maar het is en blijft tot op zeker niveau een easy way out (de sides even daargelaten).

Ik zie zat kuurders er mee weg komen om gewoonweg ondoordacht een beetje te pompen in de gym en voldoende te eten..niets bijzonders, met easy gains.

Uiteraard weet ik dat voor een fysiek als dat van jou wel wat meer nodig is..en dat daar wel degelijk hard werk in zit en veel toewijding, maar als ik eerlijk ben ben jij meer uitzondering dan regel in kuur-land..:o
Ja, maar dat is al een jaar zo. Of langer, geen idee. Het is iig niet handig om hetzelfde te blijven doen maar andere resultaten te verwachten. Met wat jij nu doet ga je niet verder komen, dat heb je onderhand bewezen. Wil je wel verder komen, dan is het dus wel een beeeeetje tijd aant worden om wat anders te proberen. Ga een periode vaker trainen. Begin EINDELIJK eens een keer met bulken en niet meteen stoppen als d'r een grammetje vet bijkomt. Stop eens met dat eindeloze gecardio. Pak een periode twee uur meer slaap per dag. Ga een periode twee keer per dag trainen. Whatever the f**k floats your boat.
Of pas je ideaalbeeld aan.

Maar wat mij, (en ik denk dat ik voor meer mensen spreek hier) echt enorm irriteert is dst eindeloze geklaag van je over hoe oneerlijk 't allemaal is. Jammer man, maar dat zijn de kaarten die je hebt. En dan kan je boos zijn dat jij met een twee en een zeven in je hand zit en je buurman dubbel aas heeft, maar dat verandert niks. Folden die hand en een andere proberen, of lekker "cheaten" en een aas uit je mouw trekken. Je zag dat je buurman het vorige ronde ook deed, en je verdenkt de chick tegenover je aan de tafel d'r ook van. Dan kan jij lekker de eer aan jezelf willen houden, maar dat is dan je eigen keuze. De rest heeft geen reet te maken met wat jij wel en niet vind kunnen of wat jij eerlijk vindt. Die keuze maakt ieder voorzich.
Maar op de rond gaan liggen schoppen en slaan en brullen wat je nu al een jaar doet gaat je situatie niet verbeteren.

Ooit gehoord van 'reverse dieting' @Jwdoetookmee ? Bro science factor is redelijk hoog achter dat principe toch?

Vriendin van me is 30 kg afgevallen, zit ca jaartje op 600 kcal deficit en nu heeft ze reverse dieting aangepraat gekregen. Ze gaat kcal inname (600 deficit) aanhouden, carbs omlaag in verhouding, dus meer vet en eiwit. En dan daarna weer kh's omhoog en zo aanvullen tot onderhoud. Dat hele proces gaat zo een maand duren voordat ze op onderhoud zit.

Alles onder het motto van ingekakt metabolisme na zo lang deficit en tlch wel de vrees dat de boel escaleert. Nou ben ik zelf meer zo van hoppa schakelen en direct op onderhoud en lekker knallen. Maar dat reverse dieting is schijnbaar toch wel een hip ding. Benieuwd naar jouw burn it to the ground insteek.

Ik doe nu bijvoorbeeld 5x8x9kg > volgende training 5x10x9kg > 5x8x10kg > 5x10x9kg > verhoog. Dit is een prima manier lijkt mij?

Als je lange tijd in de gym hangt moet je wel serieus aan je kracht werken anders ga je niet gainen. Iedere week een setje meer, een rep of oefening is leuk. Maar er komt een punt waarop je je training serieus moet gaan bekijken als je echt serieuze gewichten wilt verplaatsen.

Zelf zie ik het als een periode je kracht omhoog krikken en daarna met die gewichten massa bouwen. Beetje splitten en isolatie oefeningen doen daarmee ga je als natty echt geen gains meer maken na verloop van tijd. De prikkel moet wel groter worden, dus meer damage tijdens trainen dus hardere gewichten. Setje curls extra gaat het hem niet doen lijkt mij.

Waarmee je het totaalplaatje volgens mij aardig compleet maakt (puur naar hypertrofie gekeken) is wanneer je gewoon minimaal 2x /week al je spieren aan de tand voelt.

De 'grote 3' 3-5 setjes op 3-5 reps voor kracht. Wekelijks 2,5kg oid erop en door je max heen proberen te pushen. Falen 10kg verlagen en opnieuw bouwen. De rest van de oefeningen high volume pompen (oké werkt misschien niet voor iedereen) en zorgen dat je per oefening tussen de 30 en 60 reps zit bv. Negatives, positives en TUT in je gedachten houden.

Als je gewoon in surplus vreet zul je als het goed is op de grote 3 progressie maken en zodoende gaan al je lifts geleidelijk omhoog.

Verder hoeft het allemaat niet heel fancy in elkaar te steken. Volume draaien en alles geven wat in je zit. Op zijn tijd variatie aanbrengen in je oefeningen, sets, reps, trainingsvorm ed. Belangrijkste is dat je er plezier uit blijft halen want dat is uiteindelijk toch de weg naar succes.

JW had toen ik nog geen jaar liftte en naar wageningen ging gewoon al een goede fysiek en was flink buf. Dat was late 2013. Heeft nog goede progressie gemaakt ofc maar ik weet niet waar dit idee vandaan komt dat JW zgn ineens alles erbij gecreatined heeft ofzo in een jaartje, traint echt al jarenlang hard en verstandig en heeft ook wel redelijke genetics.

Zeg je hier nu dat ik mijn best niet doe? Misschien is het ook wel gewoon realistisch om te denken dat gains niet oneindig zijn...zowel kracht als massa technisch..

Dat maak je er zelf van, ik zeg alleen dat jij overal grenzen ziet, terwijl je zeer waarschijnlijk veel verder kan komen als je dat MMC en TUT gewoon lekker loslaat. Maar jij vindt bij voorbaat zwaar liften of 'powerliften' al saai dus misschien kan je beter blijven circlejerken en zo blijven doen als je tevreden bent.

Ik en een hoop mensen die jij wegschrijft als 'powerlifters' streven wel graag naar elke keer een beetje beter zijn en blijven daardoor ook voorlopig nog wel door vooruitgaan, hoe langzaam dan ook.

Terug
Naar boven