XXL Nutrition

Up the iron(s) - freeweight log(cut)

• Topic Starter Topic Starter
Fijn.. daar wilde ik je inderdaad even op wijzen. Bedank voor je reactie!
Ik ben nog wel benieuwd waar je dat melkpoeder vindt en voor welke prijs.
Had het van myprotein. Die hadden toen een belachelijke actie, gelijk ingeslagen. Tov whey en caseïne zal het nog altijd goedkoop zijn.

Week 12
LB2

Deadlift 5x88kg, 5x98, 5x108
Frontsquat 40kg 7x, 6x, 6x, 6x
N hamstring curl
Bb calf raise

Overhead squat 32kg 3x3 3sec paused
H leg raise 7x, 6x, 6x+2sec hold each final rep

Thats it, na de deadlift behoorlijk k.o. Warmte zal wel een rolletje spelen, maar kuiten en hammies waren nog behoorlijk gaar. Deadlift voelde wel erg goed.
Frontsquat begon beetje lastig maar laatste twee sets waren erg goed met kleine hold onderin.
Voor hams en kuiten geen puf, niet erg voor een keertje, compounds waren prima.
Rest ging ook best goed. Happy camper

Week 13
UB1

Bench 72kg 3x7
BoR 52kg 3x8
Low incl db press 13,5kg 3x11
Chins 7x, 6x, 6x (2sec hold each final rep)
BB curl 20kg 3x12
DB skullcrusher 7kg 3x9
High incl db curl 6kg 2x5 (slow ecc, 2sec hold & squeeze all reps)

Heerlijke training. Gevoel van mijn piek vorig jaar kwam even om de hoek kijken, alles ging vrij easy. Roeien was nog het zwaarst maar ook daarop minimaal 2rir per setje. Kostte moeite om niet meer te doen. Afgesloten met killer incline curls.

Week 13
LB1

Squat 77kg 3x6
RDL 51kg 3x8
BB hacksquat 55kg 3x12
Nordic hamstring curl 3x5
BB calf raise 80kg 3x8
Hanging leg raise 8x, 8x, 6x

Poeh, heavy training wel lekker. Na de hacksquat compleet gesloopt en even een paar minuten extra pauze gehouden. Daarna ging het erg goed, nauwelijks nog gezweet. Leg raises was wel 0-1rir.
Op squat ga ik tijdelijk van de 6-8 reprange naar 3x6 en wekelijks kg'tje erbij. Benen lijken wel echt nog wat vooruit gegaan, maar vanwege het cutten hoop ik zo progressie nog even aan te houden.

Laatst bewerkt:
Waarom blijf je niet 6-8 aanhouden terwijl je steeds met een kilo verhoogd? Of wil je niet tot 0-1 rir gaan tijdens de cut?

Waarom blijf je niet 6-8 aanhouden terwijl je steeds met een kilo verhoogd? Of wil je niet tot 0-1 rir gaan tijdens de cut?
Merk dat 3x7 en 3x8 op dit moment te veel wordt, zit dan ook wel dichter tegen 0-1rir dan met 3x6 met iets meer gewicht. Normaal zou je dan deloaden en 6-8 aanhouden idd. Voor nu wil ik echter niet nog meer kracht verliezen (cut, dus sowieso geen echte gains) dus blijf ik liever even iets lager in reps en verhoog het gewicht wekelijks. Daarvan weet (denk) ik dat ik het aan moet kunnen.

Twee keer hamstring curls per week lijkt ook te veel te worden, even kijken hoe zich dat ontvouwt. Wil al een tijdje split squats of i.d. gaan doen, dan zou het bv ub1 hamstring curls en ub2 split squat worden.

Kritiek is welkom :D

Dag voor LB (=UB dag) trainingen hoog in carbs. Op LB dag ontbijt van ca 500 kcal, ekv 30-70-10'ish. Twee uur later banaantje/broodje jam... half uurtje later trainen. Daarna gewoon eten, laag in carbs vanwege cut.

Dag voor LB (=UB dag) trainingen hoog in carbs. Op LB dag ontbijt van ca 500 kcal, ekv 30-70-10'ish. Twee uur later banaantje/broodje jam... half uurtje later trainen. Daarna gewoon eten, laag in carbs vanwege cut.
Wel eens een intra workout geprobeerd? Hielp mij echt ontzettend om zwaar te kunnen icm weinig koolhydraten eten.

Wel eens een intra workout geprobeerd? Hielp mij echt ontzettend om zwaar te kunnen icm weinig koolhydraten eten.
Eigenlijk nog nooit over nagedacht. Neem aan dat daarvoor snelle carbs geschikt zijn? Maltodextrine bv, of kan dextro ook?

Merk dat 3x7 en 3x8 op dit moment te veel wordt, zit dan ook wel dichter tegen 0-1rir dan met 3x6 met iets meer gewicht. Normaal zou je dan deloaden en 6-8 aanhouden idd. Voor nu wil ik echter niet nog meer kracht verliezen (cut, dus sowieso geen echte gains) dus blijf ik liever even iets lager in reps en verhoog het gewicht wekelijks. Daarvan weet (denk) ik dat ik het aan moet kunnen.

Twee keer hamstring curls per week lijkt ook te veel te worden, even kijken hoe zich dat ontvouwt. Wil al een tijdje split squats of i.d. gaan doen, dan zou het bv ub1 hamstring curls en ub2 split squat worden.

Kritiek is welkom :D
Het moet uiteraard wel vol te houden zijn. Merkte zelf dat richting einde cut het volume van mn trainingen ook wat omlaag moest om het vol te houden, bijvoorbeeld 1 backoff set ipv 2.
Maar wat ik heb geleerd is dat zowel tijdens cut als bulk je toch wel hetzelfde traint qua intensiteit. (Dat was voor mij iig eerste werkset rond de 1rir en tweede (backoff) tot falen) Lastige daarvan wel was dat vaak oefeningen richting einde training heel erg zwaar werden en soms beetje als junk voelde omdat mn lichaam eigenlijk wel leeg was. Dus volume iets omlaag zodat ook die oefeningen goed bleven gaan. Maar denk dat het voor spier behoud wel goed is om dichtbij falen te blijven trainen. Spieren (vvm) zullen dan vast niet groeien, maar wel zoveel mogelijk behouden blijven.

Maar zullen vast en zeker verschillende theorieën over zijn 😉

Eigenlijk nog nooit over nagedacht. Neem aan dat daarvoor snelle carbs geschikt zijn? Maltodextrine bv, of kan dextro ook?
Zelf gebruik ik Vitargo, wat snel wordt opgenomen en waarvan de piek vrij lang aanhoudt. Normaal gesproken wordt er volgens mij vaak gebruik gemaakt van 50/50 maltodextrine en dextrose.

Het moet uiteraard wel vol te houden zijn. Merkte zelf dat richting einde cut het volume van mn trainingen ook wat omlaag moest om het vol te houden, bijvoorbeeld 1 backoff set ipv 2.
Maar wat ik heb geleerd is dat zowel tijdens cut als bulk je toch wel hetzelfde traint qua intensiteit. (Dat was voor mij iig eerste werkset rond de 1rir en tweede (backoff) tot falen) Lastige daarvan wel was dat vaak oefeningen richting einde training heel erg zwaar werden en soms beetje als junk voelde omdat mn lichaam eigenlijk wel leeg was. Dus volume iets omlaag zodat ook die oefeningen goed bleven gaan. Maar denk dat het voor spier behoud wel goed is om dichtbij falen te blijven trainen. Spieren (vvm) zullen dan vast niet groeien, maar wel zoveel mogelijk behouden blijven.

Maar zullen vast en zeker verschillende theorieën over zijn 😉
Thanks dit neem ik mee in mijn plan voor de komende 3-4 weken, daarna wil ik weer volgens schema verder trainen. To be continued

Zelf gebruik ik Vitargo, wat snel wordt opgenomen en waarvan de piek vrij lang aanhoudt. Normaal gesproken wordt er volgens mij vaak gebruik gemaakt van 50/50 maltodextrine en dextrose.
Ik ga op LB dagen een intra proberen, ben benieuwd. Met hoeveel gram kan ik best beginnen? En hoever in de training ?

Ik ga op LB dagen een intra proberen, ben benieuwd. Met hoeveel gram kan ik best beginnen? En hoever in de training ?
Persoonlijk nam ik 75 gram koolhydraten, maar ik kan mezelf zo voorstellen dat je minder gebruiken kunt (40 - 50 gram?), Je inname ligt over het algemeen een stuk lager.

Ik begon met drinken zodra ik aan de opwarming begon (20 minuutjes op de hometrainer) en verdeel het over de training, afhankelijk van de energie. Mijn ervaring is dat ik hierdoor wel tijdelijk meer vocht vasthoudt. Ik vind het persoonlijk helemaal niet erg, en geloof wel in het shutteling effect.

Edit: er staat me iets van bij dat er voor een intra wel wordt aanbevolen om op 1gr per kg lichaamsgewicht te gaan zitten, dus misschien bevalt het je ook wel om meer te nemen.

Laatst bewerkt:
Let er wel op dat je de carbs van je intra ergens anders weer compenseert als je strak op je calorie inname wilt blijven. Ik zelf pak Essential Amino Stack van XXL en merk dat ff dat zoete smaakje tussendoor al erg lekker is tov water. Neem dat eigenlijk afwisselend met water gedurende de hele training.
Pak 10gram per training. Daar zit praktisch 0cal in (2,3) op een shake.

Als pre workout creatine, citruline en beta alanine (waarbij die laatste twee bij krachttraining/BB wellicht placebo effect zijn, maar mentaal helpt het me om ff door te knallen 😉)

Maar hunker zelf ook vaak wel naar wat extra energie/snelle carbs tijdens de training. Dus kan me voorstellen dat je daar aan wilt beginnen.

Pak 10gram per training. Daar zit praktisch 0cal in (2,3) op een shake.
Klopt dat wel denk je? Als ik naar de EEA’s kijk dan zit er teveel eiwit in voor het opgegeven aantal kcal.

Edit: ziet er verder wel uit als een goed product voor een nette prijs. Wanneer ik door m’n EAA’s heen ben ga ik ‘m denk ik ook eens proberen.

Laatst bewerkt:
16867297067271449326399943253395.jpg

Als het goed is dus alleen een klein beetje koolhydraten en de rest aminozuren.

Bell coachingt trouwens het volgende erover (wel BCAA's ipv EAA's) maar zal wel hetzelfde zijn:
Op de verpakking staat vaak dat BCAA’s geen calorieën bevatten. Dit is een juridisch trucje. FDA-regulaties stellen dat producenten de eiwitinhoud niet kunnen aangeven wanneer het product losse aminozuren bevat. Je kunt de calorische inhoud van een product berekenen met meerdere methoden, waaronder de Atawater methode. Deze telt alleen de calorieën van eiwit, koolhydraten en vetten op. Als een product dus alleen aminozuren in haar vrije vorm bevat, zonder koolhydraten of vetten, wordt dit genoteerd als 0 eiwitten en dus 0 calorieën. Correct? Nee. Legaal voor de producent? Ja.

In werkelijkheid bevatten leucine en isoleucine 6,5 kcal per gram en valine 6 kcal per gram.

Wist ik niet 😉

10 gram BCAA’s = 63 kcal.

16867297067271449326399943253395.jpg

Als het goed is dus alleen een klein beetje koolhydraten en de rest aminozuren.

Bell coachingt trouwens het volgende erover (wel BCAA's ipv EAA's) maar zal wel hetzelfde zijn:
Op de verpakking staat vaak dat BCAA’s geen calorieën bevatten. Dit is een juridisch trucje. FDA-regulaties stellen dat producenten de eiwitinhoud niet kunnen aangeven wanneer het product losse aminozuren bevat. Je kunt de calorische inhoud van een product berekenen met meerdere methoden, waaronder de Atawater methode. Deze telt alleen de calorieën van eiwit, koolhydraten en vetten op. Als een product dus alleen aminozuren in haar vrije vorm bevat, zonder koolhydraten of vetten, wordt dit genoteerd als 0 eiwitten en dus 0 calorieën. Correct? Nee. Legaal voor de producent? Ja.

In werkelijkheid bevatten leucine en isoleucine 6,5 kcal per gram en valine 6 kcal per gram.

Wist ik niet 😉

10 gram BCAA’s = 63 kcal.

Dat heb je nauwkeurig uitgezocht zeg!💪 Persoonlijk kan ik het geloof in BCAA’s als op zichzelf staand product lastig bevatten.

Volgens mij zij alle essentiële aminozuren nodig voor de spieropbouw en het lichaam maakt ze zelf niet aan. Waar gaat het lichaam ze dan vandaan halen?

Dit is volgens mij precies waarom ze zeggen dat BCAA’s weg gegooid geld zijn en EAA's niet.
En als je goed gevarieerd en eiwit rijk eet zal je die essentiele prima voldoende binnen krijgen, maar met een shake EAA's wordt het allemaal wat sneller opgenomen, dus ideaal voor tijdens de training.
(@wovano , klopt wel wat ik zeg denk ik?)

Copy paste van internet: 😉
"Eiwitten bestaan uit aminozuren. Veel aminozuren kan je lichaam zelf aanmaken, maar er zijn er negen die je alleen uit voeding kunt halen. Dit zijn de zogenaamde 'essentiële aminozuren': histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine, tryptophaan en valine."

Terug
Naar boven