AndroidHealthClinic

Up the iron(s) - freeweight log(cut)

• Topic Starter Topic Starter
Is het voor unilaterale varianten niet moeilijker als de spieren vermoeid zijn deze correct uit te voeren?
Geen idee, nog nooit serieus unilateraal gedaan. Wordt dus vanaf 0 opbouwen met focus op uitvoering. Dan denk ik dat de 'pre exhaustion' voorlopig nog geen issue is.
Daarnaast zal het voor mij misschien net wat anders zijn vanwege de artrose. Zo is mijn squat nu sterker dan mijn deadlift (en ja, ik squat diep genoeg :p ).
Is die vermoeidheid op te lossen met meer reps, minder gewicht en/of andere oefening tussendoor doen?
Dat zou ook een goede optie zijn. Kan bv eerst de hamstring curls doen na deadlift, en dan frontsquat en kuiten:scratch:

Geen idee, nog nooit serieus unilateraal gedaan.
Dit was met name een gedachte voor bij oefeningen waarbij evenwicht, houding en beweging een issue zijn.

Als jij een spier met de oefening of een machine kan isoleren dan zal dit wel minder zijn.

Ik blijf dit vol interesse volgen.

Als jij een spier met de oefening of een machine kan isoleren dan zal dit wel minder zijn.
Dat is wat ik met bb hacksquat idd heb gemerkt. Nu ik die beter onder de knie heb voel ik dat mijn quads merkbaar harder geraakt worden. Dat voel ik ook bij frontsquats, maar tijdens de neergaande beweging merk ik nu wat instabiliteit. Dat is voor mij absoluut een no go.

Het kan niet (ook) liggen aan je brace? Minder sterke brace kan voor instabiliteit in de heupen zorgen en mogelijk voor compensatie op andere plekken.
Eerder tegenovergesteld, ik over-bracete aanvankelijk juist. Bracen en hip hinge zijn zaken die wel snor zitten, daar heb ik bewust veel aandacht aan besteed (en leer nog altijd bij).
Bij compounds als squats en deadlifts voel je (ik iig) altijd wel compensatie. Zeker naarmate vermoeidheid toeneemt voel je allerlei spiertjes 'meehelpen'. Dat is voor mij ook de reden dat ik free weight train, dat gevoel krijg ik met machines niet.

Week 16

Deze week spontaan besloten om even rust te pakken. Ub1 wel nog volgens schema gedaan, wat erg goed ging. Daarna veel zwaar werk gedaan deze week (kruien en scheppen) en de vermoeidheid is merkbaar. Daarbij natuurlijk niet altijd op goede houding gelet en meteen hier en daar wat ongemakjes. Die zullen naar verwachting over het weekend wel weer weg zijn na wat tlc. Ben wel nog van plan wat te gaan spelen met Bulgarian split squats, deze ga ik vanaf volgende week ipv frontsquat doen. Overhead squat blijft wel gewoon in het schema.

Vorige week was te druk, dus maar een tweede rustweek voor training gepakt. Deze week weer rustig opstarten dmv twee fullbody trainingen. Gisteren de eerste op rpe 7, vrijdag staat de tweede op de planning met een rpe van 8. Volgende week wil ik het reguliere schema weer oppakken met een kleine deload tov week 15.

Even geen tijd gehad om te loggen, wel vorige week braaf weer begonnen met een deload van ca 10%.
We hebben een nieuw huis gekocht en het oude moet zsm in de verkoop. Alles binnen een week geregeld dus iedere dag vol met afspraken en veel te veel te doen in veel te weinig tijd. Voeding hierdoor even wat minder (lees: meer junk en gebak), ben niet zo heel erg stress bestendig:gek:.
Zodra we de sleutel krijgen kunnen we beginnen met de verbouwing (huis uit 1924, laatste renovatie jaren '60). Geen idee wat dit gaat betekenen voor training, voeding en rust, maar het doel is om het huidige schema te blijven doen en cutten tot 11-12%. Waarschijnlijk wel met 'slechts' 3 of 3,5 trainingen per week. Mocht de tijd er niet zijn kan ik altijd nog naar twee of drie dagen fullbody.
Vanaf deze week wil ik wel weer loggen, al is het maar voor eigen administratie:o

Gefeliciteerd man, nice een nieuw huis👌🏼 grotere trainings ruimte? :cool:

Werk je niet boven je pet met het verhuizen en verbouwen, en ook nog trainen !

Gefeliciteerd!

Wat @Bullshark zegt.

2 simpele FB trainingen in de week zijn waarschijnlijk makkelijk vol te houden.

Gefeliciteerd man, nice een nieuw huis👌🏼 grotere trainings ruimte? :cool:
Werk je niet boven je pet met het verhuizen en verbouwen, en ook nog trainen !
Gefeliciteerd!

Wat @Bullshark zegt.

2 simpele FB trainingen in de week zijn waarschijnlijk makkelijk vol te houden.
Thx!
Ja de trainingsruimte zal zeker vooruit gaan. Van een garage van 3x6 naar een loods van 10x16 :D , dat vooruitzicht houdt zeker de motivatie erin om het zsm af te maken:pressing:
Ik zal jullie wijze woorden zeker in mijn achterhoofd houden!

Klinkt goed! Lekker hoor. Eerst je huis lekker af en daarna lekker genieten van het trainen in een grote ruimte :flexbiceps:

Mooie vooruitzichten, gefeliciteerd en ook veel succes!

Even geen tijd gehad om te loggen, wel vorige week braaf weer begonnen met een deload van ca 10%.
We hebben een nieuw huis gekocht en het oude moet zsm in de verkoop. Alles binnen een week geregeld dus iedere dag vol met afspraken en veel te veel te doen in veel te weinig tijd. Voeding hierdoor even wat minder (lees: meer junk en gebak), ben niet zo heel erg stress bestendig:gek:.
Zodra we de sleutel krijgen kunnen we beginnen met de verbouwing (huis uit 1924, laatste renovatie jaren '60). Geen idee wat dit gaat betekenen voor training, voeding en rust, maar het doel is om het huidige schema te blijven doen en cutten tot 11-12%. Waarschijnlijk wel met 'slechts' 3 of 3,5 trainingen per week. Mocht de tijd er niet zijn kan ik altijd nog naar twee of drie dagen fullbody.
Vanaf deze week wil ik wel weer loggen, al is het maar voor eigen administratie:o
Allereerst van harte gefeliciteerd! Ik kan mezelf voorstellen dat je wel even wat anders te doen had als loggen.

Dat van het eten komt me bekend voor. Zodra ik het gevoel heb dat ik veel moet doen dan vind ik het ook lastig om goed voor mezelf te zorgen. Je zult er niet direct aan onderdoor gaan denk ik.

Zet ‘m op!

Week 19

Ub1
Bench 60kg 3x10
BoR 45kg 3x10
Low incl db press 15kg 3x8
Chins 6x 6x 5x
BBcurl 20kg 3x10
DB skullcrusher 6kg 3x11
High incl db curl 6kg 2x7

Lb1
Highbar squat 72kg 3x7
RDL 45kg 3x10
BB hacksquat 55kg 3x10
Nordic ham curl 2x5
BB calf raise 80kg 3x10
Hanging leg raise 7x 6x 6x

Eerste 'representatieve' week begint goed. Bench op ub1 nu een iets hogere reprange en lager gewicht. Op bijna alles een deloadje om weer een tijdje progressie te kunnen boeken. Vorm van de dag bepaalt hoe zwaar de training wordt. Goede dagen lekker zwaar dmv slow eccentrics, holds, kortere rust e.d., mindere dagen gewoon schema afwerken.
Voorlopig kijk ik alleen in de spiegel, weegschaal blijft even in de kast.

Klinkt goed 👌🏼
Vaak als de dag wat minder voelt, kan de training des te beter gaan ;) dus zou tijdens training bepalen dan of je lekker zwaar gaat

Week 19

Ub2
Bench 68kg 3x6
BoR 47,5kg 3x6
Standing db shoulder press 12,5kg 9x 9x 8x
Pullups 3x4
Snatchgrip btn strict press 28kg 3x7
Db skullcrusher ss seated db curl 7,5kg 6x 7x 7x

Lb2
Deadlift 5x81 5x91 5x101kg
Overhead squat 28kg 2x3 + 1x3 bonus
Bb Bulgarian split squat 20kg 2x6
Nordic ham curls 2x4
Bb calf raise 75kg 3x12
Hanging leg raise 6x 6x 5x

Lekker getrained, korte pauzes. Pullups full rom, slow ecc en korte hold bovenin. Ohsq met 2-3 sec hold onderin, voelde goed dus extra setje. Lekkere warm up voor de split squats, die verrassend goed gaan. Ok, twee setjes van zes per pootje met lege bar is nog niet veel, maar ze doen mijn quads wel al goed pijn. Beetje wiebelig nog bij laatste reps maar denk dat dat wel goed komt met de tijd. Komende periode proberen een goede balans te vinden tussen ohsq en split squat.

Terug
Naar boven