AndroidHealthClinic

Up the iron(s) - freeweight log(cut)

Lu raises doen precies niet wat @Solway Firth naar op zoek is. Hij is op zoek, denk ik in ieder geval, naar oefeningen die de lage en midden vezels van de trapezius trainen. Niet de bovenste vezels, toch?
trapezius.jpg

Lu raises doen precies niet wat @Solway Firth naar op zoek is. Hij is op zoek, denk ik in ieder geval, naar oefeningen die de lage en midden vezels van de trapezius trainen. Niet de bovenste vezels, toch?
trapezius.jpg
Ik dacht juist de bovenste, maar als je de lage wilt trainen kan je toch beter iets zoals Yates rows doen?

Zo doe ik ze idd, verder doorhalen zou ik op kunnen letten volgende keer. Dat schouderbladen bij elkaar knijpen zit er wel ingestampt, heb je sowieso bijna altijd nodig
Je wil de beweging starten met je schouders gewoon naar voor. En in de loop van de beweging je schouderbladen zo hard mogelijk bij elkaar knijpen en je armen zo ver mogelijk doortrekken. Dan kun je je trapezius inderdaad aardig mee laten werken in die oefening.

Als je hem uitvoert zoals ie "hoort" dan zorg je nou juist dat je je schouderbladen niet bij elkaar drukt en precies stopt wanneer ze neigen dat te gaan doen. Dan isoleer je je achterkant schouder.

Ik vind die oefening persoonlijk met een cable machine veel fijner om te doen.

• Topic Starter Topic Starter
Hij is op zoek, denk ik in ieder geval, naar oefeningen die de lage en midden vezels van de trapezius trainen. Niet de bovenste vezels, toch
Precies dit idd. Heren bedankt, ben alweer wijzer geworden en zal jullie tips meenemen in de volgende trainingen:pressing:

Week 11
Training 3

OHP 50kg 2x5 1x7 (+1kg) PR+1rep :eyebrow:
Chins bw 2x7 1x7 (2x8 1x5*)
Squat 116kg 2x5 1x6 (+2kg)

OHP ging stukken beter, vorm kakte beetje in bij de laatste rep, 1-2 rir.
Chins gaan ook vooruit, qua reps maar ook qua gevoel. Wil eerst fatsoenlijk 3x8 @ bw kunnen voordat ik weer schijven aan mijn prins albert ga hangen.
Squats voelen tijdens de warm up loodzwaar, maar tijdens de werksets prima. Dit is de laatste paar trainingen al zo, maar zo lang de targets op de werksets behaald worden:bierbang:.

Week 11
Training 3

OHP 50kg 2x5 1x7 (+1kg) PR+1rep :eyebrow:
Chins bw 2x7 1x7 (2x8 1x5*)
Squat 116kg 2x5 1x6 (+2kg)

OHP ging stukken beter, vorm kakte beetje in bij de laatste rep, 1-2 rir.
Chins gaan ook vooruit, qua reps maar ook qua gevoel. Wil eerst fatsoenlijk 3x8 @ bw kunnen voordat ik weer schijven aan mijn prins albert ga hangen.
Squats voelen tijdens de warm up loodzwaar, maar tijdens de werksets prima. Dit is de laatste paar trainingen al zo, maar zo lang de targets op de werksets behaald worden:bierbang:.
Probleem heb ik ook met die warm up sets, dan ben je bezig met je working sets en dan voelt het gewoon goed aan ??? Nette squats tho!

Week 12
Training 1

Bench 83kg 2x5 1x9 (+1kg)
Pendlay 76kg 2x5 1x10 (+2kg) PR+2reps
Squat 118kg 2x5 1x5 (+2kg)

Bench easy reps, waar gaat dit naartoe? Zou leuk zijn om de 100kg te halen zonder deload, wie weet.
Roeien ook easy, elfde en twaalfde rep waren met cheaten dus tel ik niet mee.
Squat daarentegen was lastiger. Warm up en eerste twee werksets ging lekker, tijdens de laatste twee reps van de amrapset ging de barsnelheid flink omlaag. Kwam nog redelijk uit `the hole`, maar moeite om vorm goed te houden.

Laatst bewerkt:
Week 12
Training 2

OHP 51kg 2x5 1x5 (+1kg)
Chins bw 2x8 1x6 (2x8 1x5*)
Deadlift 128kg 1x3 FAIL (-14kg)

Geen lekkere dag, onderrug wat verrekt tijdens het sleutelen onder de auto (niet slim als het nog ijskoud is). Tijdens het trainen eigenlijk verder geen last van gehad, maar durfde toch niet echt voluit te gaan. Dus geen laatste rep(s) eruit persen vandaag.
OHP ging wel ok, geen pr, maar wel doel behaald met goede vorm.
Chins verbeteren wekelijks, binnenkort weer met gewicht.
Deadlift ging prima, tot aan de vierde rep. Alles ging lekker, maar op het moment dat de bar van de grond moest komen leek het alsof er geen aansturing meer van hersenen naar spieren was:eek:. Een tweede poging voelde zinloos, dus erbij gelaten. Eerlijk gezegd best onverwacht, maar niet erg. Nu (hopelijk) dikke pr`s neerzetten.

Vandaag geen training. Onderrug/heup is nog te strak na de heksenscheut van donderdag.
Vanaf volgende week ga ik op ma-woe-vr trainen, qua timing komt het dus niet slecht uit.
Jammer, wilde echt graag de 120 kg squat neerzetten. Om de pijn te verzachten heb ik mezelf getrakteerd op een paar adidas powerperfect 3, aanbieding voor €90 :cool:.

Week 13
Training 1

Bench 84kg 2x5 1x8 (+1kg)
Pendlay 78kg 2x5 1x5 (+1kg)
Squat 120kg 2x5 1x5 (+2kg)

Schoentjes waren aangekomen :cool:, blij als een kind meteen uitgeprobeerd natuurlijk. Omdat ik niet wist hoe het met de rug zou gaan maar eerst gesquat. Uitgebreide warming up gedaan, meteen kunnen wennen aan de schoenen. Wat een verschil zeg, instant meer diepte. Had ik maar....
Squats gingen dus erg goed. Had de laatste trainingen het gevoel te overreachen, dat gevoel had ik nu minder (zal wel tussen de oren zitten). Tijdens de laatste rep even de brace losgelaten, jammer er zat zeker nog ietsje meer in. Doel van 3x5 120kg is behaald, volgende is 3x5 100kg bench :pressing:. Binnenkort begin ik met cutten, kijken hoe dat gaat.
Bench ging weer lekker, lag alleen tijdens de laatste set blijkbaar iets te veel naar achteren, waardoor ik op rep zes de staander van de halterbank schampte. Gelukkig niet te veel uit balans, kostte wel wat kracht helaas. Tien reps hadden er wel in gezeten voor mijn gevoel.
Rows gingen mwah, onderrug voelde toch wat vermoeid. Vorm en kracht was er wel, target gehaald en klaar.
Assistance overgeslagen voor vandaag. Goede training al met al.

Stond je door de schoenen niet verder voorover met roeien, ivm last onderrug ?

Stond je door de schoenen niet verder voorover met roeien, ivm last onderrug ?
Ik gebruik de schoenen alleen voor squat en bench. Heb roeien geprobeerd ermee maar dat voelde niet goed, 'viel' idd voorover. Ohp wil ik ook nog proberen met schoenen volgende training.
Mijn onderrug schiet soms in de vergrendeling (met bijbehorende spasmes) als gevolg van artrose. Er is dan eig niks aan de hand, maar is een soort 'beveiliging' van het lichaam. Met goede vorm is een oefening als deadlift en roeien juist een verlichting. Guess i'm lucky..

Laatst bewerkt:
Uit interesse, als ik het goed heb hebben deze schoenen een .75 inch/ 19 mm hak, waarom deze en niet de .6 inch of 15 mm hak?

Zelf heb ik de hogere hak (andere schoen) gekozen om óók Front Squat en High Bar Back Squat te kunnen doen over een zo groot mogelijke ROM.

Geen idee wat ze over Rows aanraden bij Starting Strength, maar volgens mij adviseren ze om DLs ook met Lifters te doen. Voor de Power Clean natuurlijk ook, maar dan hoef je niet zo diep.

Beter = beter, veel plezier en succes met de schoenen!

Uit interesse, als ik het goed heb hebben deze schoenen een .75 inch/ 19 mm hak, waarom deze en niet de .6 inch of 15 mm hak?

Zelf heb ik de hogere hak (andere schoen) gekozen om óók Front Squat en High Bar Back Squat te kunnen doen over een zo groot mogelijke ROM.

Geen idee wat ze over Rows aanraden bij Starting Strength, maar volgens mij adviseren ze om DLs ook met Lifters te doen. Voor de Power Clean natuurlijk ook, maar dan hoef je niet zo diep.

Beter = beter, veel plezier en succes met de schoenen!
Thanks, het zijn idd die met hogere hak. De powerperfects 3 schijnen steviger te zijn dan de powerlifts 4. Andere reden is dat ik highbar squat. Verder was het ook wel een gokje omdat ik echt 0 ervaring heb met dit soort schoenen.

Week 13
Training 2

OHP 52kg 2x5 1x6 (+1kg) PR
Chins bw 2x8 1x7 (2x8 1x5*)
Deadlift ---

OHP met lifters gedaan, ben er nog niet over uit of het met of zonder beter voelt. Wel 52kg gedrukt, nieuw pr.
Chins gaan langzaaaam vooruit.
Deadlift heb ik niet gedaan. In de eindfase van de lift (borst vooruit) voelde ik nog wat naweeën van vorige week waardoor ik het niet veilig vond om zwaarder te deadliften. Beperkt tot warm up setjes tot 100kg en wat spelen met db rows.

Week 13
Training 3

Bench 85kg 2x5 1x7 (+1kg)
Pendlay 79kg 2x5 1x8 (+1kg)
Squat 100kg 2x5 1x5 (+2kg)

Alleen nog last van de rug met opstaan en zitten, verwacht na het weekend volledig herstel. Lekker kunnen trainen.
Bench blijft goed gaan, zat er niet helemaal lekker in maar toch gehaald. Smaakt naar meer..
Rows toch nog eens met lifters gedaan, voelde nog wat onwennig maar niet slecht. Blijf het voorlopig zo doen.
Squats gingen goed. Zonder riem, ass to grass, kleine pauze onderin. Met lift schoenen is het toch heel anders, daarom besloten om vanaf 100kg weer op te bouwen. Vandaag niet tot het gaatje, hopelijk volgende week weer ouderwets knallen!

Week 14
Training 1

OHP 53kg 2x5 1x5 (+1kg)
Chins bw 2x8 1x8 (2x5 1x5* +1kg)
Squat 102kg 2x5 1x7 (+2kg)

OHP ging op zich goed. In het weekend weer eens getennist, merkte ik wel in mijn rechterschouder. Niet erg, links loopt toch wat achter :roflol:.
Chins gingen goed, laatste rep kwam van heel diep --> burning lats.
Squats voelen veel beter met de liftschoenen, nog een beetje aan de uitvoering werken (kost wel enkele reps). Zeer tevreden:D.

Merk dat ik vaak onbewust met rechts `leid`. Probeer erop te letten, maar sluipt er toch wel vaak in zeker als het zwaar wordt.

Week 14
Training 2

Bench 86kg 2x5 1x7 (+1kg)
Pendlay 80kg 2x5 1x9 (+1kg) PR
Deadlift 114kg 1x5 (+2kg)

Voel me alweer krachtiger dan vorige week, maar nog niet zoals tijdje terug.
Bench gaat prima, zat er niet helemaal lekker in maar toch zeven strakke reps.
Rows gingen erg goed op de liftschoenen, pr in gewicht met negen reps :cool:.
Deadlift op liftschoenen geprobeerd, voelde niet fantastisch. Vermoeid gevoel in de onderrug, maar omdat dat aan verschillende dingen kan liggen wil ik het volgende week nog eens proberen. Vijf cleane reps, meer zat er niet in omdat de brace niet goed of iig anders voelde. Toch best weer tevreden over de training van vandaag.

Week 14
Training 2

Bench 86kg 2x5 1x7 (+1kg)
Pendlay 80kg 2x5 1x9 (+1kg) PR
Deadlift 114kg 1x5 (+2kg)

Voel me alweer krachtiger dan vorige week, maar nog niet zoals tijdje terug.
Bench gaat prima, zat er niet helemaal lekker in maar toch zeven strakke reps.
Rows gingen erg goed op de liftschoenen, pr in gewicht met negen reps :cool:.
Deadlift op liftschoenen geprobeerd, voelde niet fantastisch. Vermoeid gevoel in de onderrug, maar omdat dat aan verschillende dingen kan liggen wil ik het volgende week nog eens proberen. Vijf cleane reps, meer zat er niet in omdat de brace niet goed of iig anders voelde. Toch best weer tevreden over de training van vandaag.
9x80kg pendlay is mooi man!

Terug
Naar boven