XXL Nutrition

Up the iron(s) - freeweight log(cut)

• Topic Starter Topic Starter
Week 14
Training 3

OHP 54kg 1x5 1x6 (+1kg)
Chins 1kg 1x5 1x7 (+1kg)
Squat 104kg 2x5 1x5 (+2kg)

OHP voelde erg goed vandaag, meer zat er niet in.
Chins gaan prima, moet alleen werken aan ademhaling. De eerste vijf reps gaan zonder ademen, dan merk ik dat een keer `bij-ademen` nog goed gaat, maar daarna heb ik moeite op het juiste moment te ademen. Werk aan de winkel dus.
Squats voelen heel goed. Vanaf ongeveer parallel zak ik heel langzaam zo diep mogelijk door (ben nog een beetje aan het puzzelen qua stance), pauzeer een volle seconde en kom terug omhoog. Benen konden nog wel een rep of twee, maar een speciefieke spier leek opeens harder te moeten werken (sartorius). Daarom gestopt bij vijf reps, maar ben toch heel tevreden hiermee.

Het leek me leuk om even een kleine resume te maken na 14 weken gslp. Deze week ga ik ongeveer op onderhoud eten en vanaf volgende week begint mijn cut. Ben ruim een week geleden gestopt met creatine, dus onderhoud precies bepalen moet nog even wachten. Zat op 3600 kcal (ca 0,4 kg p/w gewichtstoename), deze week 3200 en vanaf volgende week 2800.
De vermelde gewichten zijn van de hoogst behaalde werksets. Aantal amrap reps laat ik buiten beschouwing.

Lichaamsgewicht 69,8 --> 75,5 +5,7kg

Benchpress 65 --> 86 +21kg
Overhead Press 40 --> 54 +14kg
Pendlay Row 65 --> 80 +15kg
Deadlift 100 --> 126 +26kg
Squat parallel 70 --> 120 +50kg
Squat ATG, paused 104 +34kg

Ik blijf lekker doorgaan met mijn huidige schema, denk dat er nog heel wat te halen is. Uiteraard houd ik rekening met meer deloads dan tot nu toe.

Week 15
Training 1

Bench 87kg 2x5 1x7 (+1kg)
Pendlay 81kg 2x5 1x8 (+1kg)
Squat 106kg 2x5 1x6 (+2kg)

Bench gaat prima, nog een beetje wennen aan het benchen met liftschoenen.
Rows voelen goed met liftschoenen.
Squat voelde relatief licht omdat ik geen volle seconde meer pauzeer, maar net even zodat er geen bounce effect is. Voel me nog niet helemaal zeker genoeg in mijn techniek (met lifters) om tot het gaatje te gaan, maar dat gaat wel goed komen.
Ik doe dus nu alles behalve deadlift op de lifters en blijf dat voorlopig zo doen.

Week 15
Training 1

Bench 87kg 2x5 1x7 (+1kg)
Pendlay 81kg 2x5 1x8 (+1kg)
Squat 106kg 2x5 1x6 (+2kg)

Bench gaat prima, nog een beetje wennen aan het benchen met liftschoenen.
Rows voelen goed met liftschoenen.
Squat voelde relatief licht omdat ik geen volle seconde meer pauzeer, maar net even zodat er geen bounce effect is. Voel me nog niet helemaal zeker genoeg in mijn techniek (met lifters) om tot het gaatje te gaan, maar dat gaat wel goed komen.
Ik doe dus nu alles behalve deadlift op de lifters en blijf dat voorlopig zo doen.
Hoe duur waren je lifting schoenen? Mijn sportschoenen van 17 euro zijn na 1 jaar toch wel versleten:eek:

Hoe duur waren je lifting schoenen? Mijn sportschoenen van 17 euro zijn na 1 jaar toch wel versleten:eek:
Adidas powerperfect3 kost normaal €110-130. Ik kon ze voor 90 kopen:cool:.
Powerlift4 is iets goedkoper, vind je vaak voor 80-90. Vergelijkbare schoen, ietsje flexibeler en minder hoge hak.

Adidas powerperfect3 kost normaal €110-130. Ik kon ze voor 90 kopen:cool:.
Powerlift4 is iets goedkoper, vind je vaak voor 80-90. Vergelijkbare schoen, ietsje flexibeler en minder hoge hak.
Ik vind dat niet echt duur. Andere merken of modellen van adidas zijn stukken duurder. Hobby mag wat kosten toch? ff een maandje geen eiwitrepen kopen anders:p

Ik vind dat niet echt duur. Andere merken of modellen van adidas zijn stukken duurder. Hobby mag wat kosten toch? ff een maandje geen eiwitrepen kopen anders:p
Klopt, voor trainingsschoenen een nette prijs. Helaas word ik genaaid met Stage en krijg geen vergoeding :sad: Ga er nog een keer achterna tho, de leidinggevende is tevreden over mij dus die kuttekop van n manager betaalt maar:D

Week 15
Training 2

OHP 55kg 2x5 1x6 (+1kg)
Chins 2kg 2x5 1x7 (+1kg)
Deadlift 116kg 1x9 (+2kg)

OHP gaat nu best goed, techniek wordt langzaam au(toma)tisme. Deload heeft zijn werk gedaan, zit nu 3kg boven oude pr en het voelt niet overdreven zwaar.
Chins gaan goed, alleen nog steeds boven de vijfde rep veel krachtverlies door slechte adem techniek.
Deadlift voelde eindelijk weer goed aan. Uitvoering duurde wat lang omdat ik me voor elke rep voorbereidde alsof het de eerste was, om zeker te zijn van correcte vorm. Heb ze toch nog maar eens met liftschoenen geprobeerd en het voelde prima, dus blijf het voorlopig zo doen.

Week 15
Training 3

Bench 88kg 2x5 1x7 (+1kg)
Pendlay 82kg 2x5 1x8 (+1kg)
Squat 108kg 2x5 1x5 (+2kg)

Bench easy reps, blijf me verbazen over hoe gaat het blijft gaan. Focus ligt nu op de laatste paar reps, waarbij ik merk dat de beweging vanuit rechts begint en links volgt. Heb gemerkt dat ik zelfs mijn rechterbil harder aanspan dan de linker (idem bij squats), er is dus nog best wat winst te halen uit betere uitvoering.
Rows gaan prima, techniek zit er goed in dus durf diep te gaan en de laatste rep er dirty uit te persen. Twee kg boven oude PR met acht reps --> happy camper:cool:
Squats heb ik een dubbel gevoel bij. Qua kracht zou ik meer kunnen, maar techniek kan beter. Diepte is prima, maar bij de vierde en vijfde rep merk ik dat ik vanuit rechts begin en links volg. Bracing is goed, voeten (hakken) op schouderbreedte, tenen ca 35 graden naar buiten gedraaid, duwen vanuit de hakken. Het bewust proberen om rechts en links even hard te drukken kost behoorlijk kracht (vaak een lange pauze onderin), vandaar weinig reps. Als ik het niet eruit krijg ga ik een flinke deload doen.

Week 15
Training 3

Bench 88kg 2x5 1x7 (+1kg)
Pendlay 82kg 2x5 1x8 (+1kg)
Squat 108kg 2x5 1x5 (+2kg)

Bench easy reps, blijf me verbazen over hoe gaat het blijft gaan. Focus ligt nu op de laatste paar reps, waarbij ik merk dat de beweging vanuit rechts begint en links volgt. Heb gemerkt dat ik zelfs mijn rechterbil harder aanspan dan de linker (idem bij squats), er is dus nog best wat winst te halen uit betere uitvoering.
Rows gaan prima, techniek zit er goed in dus durf diep te gaan en de laatste rep er dirty uit te persen. Twee kg boven oude PR met acht reps --> happy camper:cool:
Squats heb ik een dubbel gevoel bij. Qua kracht zou ik meer kunnen, maar techniek kan beter. Diepte is prima, maar bij de vierde en vijfde rep merk ik dat ik vanuit rechts begin en links volg. Bracing is goed, voeten (hakken) op schouderbreedte, tenen ca 35 graden naar buiten gedraaid, duwen vanuit de hakken. Het bewust proberen om rechts en links even hard te drukken kost behoorlijk kracht (vaak een lange pauze onderin), vandaar weinig reps. Als ik het niet eruit krijg ga ik een flinke deload doen.
Misschien squat progressie dan meer reps totdat je techniek beter is?

Misschien squat progressie dan meer reps totdat je techniek beter is?
Wil het nog even bekijken met huidige progressie, heb er geen last van verder (behalve dat mijn rechterbil/-heup duidelijk wat `dikker` is). Omdat het ook op de bench merkbaar is denk ik dat het niet squat gerelateerd is, maar meer iets wat al heel lang, maar onopvallend aanwezig is. Nu de intensiteit van het trainen toeneemt begint het een ding te worden. Zit er zeker boven op, een blessure zit ik niet op te wachten..

Begin cut, vanaf deze week dagelijks 2800 kcal EKV 190-280-80, trainingsdagen +200. Lichaamsgewicht 75,3kg.

Week 16
Training 1

OHP 56kg 1x5 1x4 Fail (-6kg)
Chins 3kg 2x5 1x7 (+1kg)
Squat 110kg 2x5 1x5 (+2kg)

OHP deload beetje onverwacht. Naar mijn gevoel liet ik de stang opeens enkele mm`s dieper zakken dan normaal (geen idee waarom) en kreeg hem niet meer verder dan mijn neus omhoog, fail en einde set. Niet erg, als ik tussen elke deload twee kilo winst op de bar boek ben ik tevreden en kan nu -hopelijk- rep pr`s neer gaan zetten.
Chins gaan prima.
Squats zijn redelijk zwaar, maar voelen goed. Techniek gaat vooruit (dank aan de aardige woorden van ak nav vormcheck).

Week 16
Training 2

Bench 89kg 2x5 1x6 (+1kg)
Pendlay 83kg 2x5 1x6 (+1kg)
Deadlift 118kg 1x6 (+2kg)

Benchpress wordt zwaar, 1 rir omdat ik de reps 100% clean wil houden (rechts begon erg dominant te worden).
Rows worden erg zwaar maar voelen goed. Beetje last van elleboog links tijdens eerste set, daarna niet meer.
Deadlifts worden langzaam een angstgegner. Qua kracht geen probleem, zit veel meer in, de uitvoering ben ik opeens wat onzeker in. Misschien toch beter op blote voeten, maar blijf ze even nog met lifters doen om er zeker van te zijn. Kan ook nog gewoon kwestie van wennen zijn. Doe ze bewust zonder riem om alles goed aan te voelen.

Ik merk verder dat mijn linkerzijde in zijn geheel wat achter loopt en/of harder moet werken. Komende tijd even geen dirty reps meer en 1 rir aanhouden (proberen dan, zal toch wel weer ergens te enthousiast worden onderweg).

Week 16
Training 3

OHP 50kg 2x5 1x8 (+1kg)
Chins 4kg 2x5 1x7 (+1kg)
Squat 112kg 2x5 1x5 (+2kg)

Kou+vocht+vroeg op de dag moeten trainen+artrose is niet ideaal. Gelukkig twee rustdagen na vandaag.
OHP voelde zwaar, amrapset ging beter. Toch had ik de tien reps wel willen halen, kleine tegenvaller.
Chins prima, ademtechniek wordt langzaam beter.
Squats mwah, heupen waren erg stijf daardoor beetje wiebelig. Werksets redelijk ok, maar verre van hoe ik het graag wil.
Training voelde zwaar, beetje sloom en stijfjes (nu al last van kcal deficit?). Doelen wel gehaald, goed rusten nu en volgende week weer knallen!

Week 17
Training 1

Geen training.
Hele weekend beetje sloom en slapjes geweest, maar niet ziek. Vannacht gezweet als een otter en begin me weer beter te voelen, maar mijn lichaam zegt vandaag ff niet vriend. Vermaak me wel met wat bw oefeningen om toch actief te blijven, voel me al schuldig genoeg:angstig:. Hopelijk woensdag wel gewoon weer trainen.

Week 17

Geen trainingen. Toch ziek geworden, begint nu wel duidelijk te beteren. Wat extra rust kan geen kwaad (eelt op mijn handen begint zelfs wat te herstellen:D), beschouw het dan maar als ongeplande deload, heb ik die ook weer gehad.
Ik ga netjes volgens schema op alle oefeningen 10% deloaden volgende week.

Week 18
Training 1

OHP 45kg 2x5 1x10 (+2kg)
Chins bw 2x5 1x8 (+1kg)
Deadlift 110kg 1x10 (+4kg)

Einde-fucking-lijk weer kunnen trainen, ging bovenverwachting goed, ondanks nog wat snotterig en snel buiten adem. 10% deload doorgevoerd, deadlift 5%. Geen accessory voor nu.
Ohp met relatief weinig gewicht voelde goed, sinds lange tijd weer eens spierpijn:eek:.
Chins voelden licht, helaas geen lucht over voor meer reps.
Deadlifts voelden veel beter dan voordat ik ziek werd. Klinkt misschien gek, maar ik denk dat ik mijn bracing heb overdreven in mijn poging minder met rechts te leiden.

Week 18
Training 2

Bench 80kg 2x5 1x5 (+1kg)
Pendlay 74kg 2x5 1x7 (+1kg)
Squat atg 100kg 2x5 1x5 (+2kg)

Poeh alles voelde erg zwaar vandaag. Misschien toch nog wat herstellende, vorm van de dag, blabla.
Bench voelde raar, erg zwaar. Kwam er gewoon niet lekker in, shit happens.
Rows wel ok, maar echt ervoor gaan zat er niet in.
Squats voelden ook wat vreemd en erg zwaar. Amrapset ging wel behoorlijk, 2-3 rir met goede vorm en goed gevoel.
Geen accessory.

Terug
Naar boven