XXL Nutrition

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

Gewoon afwisselen en beide varianten aanhouden..
 
Zou volume dus hetzelfde houden en de intensiteit kun je iets verminderen naar mate je dieper gaat in je cut, dus bijvoorbeeld 70% van max gewicht gaan en niet telkens 80-90-100%, je herstelt immers een stuk slechter.

Ik ben juist van het tegenovergestelde van mening. Ik geef je gelijk in het feit dat je slechter herstelt in een cut (ik heb meer/langer spierpijn na een zware training dan in een bulk, wat ook logisch is aangezien je minder voedingsstoffen binnenkrijgt voor optimaal herstel, en ik heb soms ook meer rust tussen sets nodig dan in een bulk), maar ik zou niet weten waarom je "toe zou moeten geven" aan het feit dat een bepaald gewicht zwaarder wordt. Stel je bp is 3 sets van 10x100 kg, dan probeer je toch juist zo lang mogelijk aan je 3 sets van 100 kg te houden. Naarmate je dieper cut zal dat steeds moeilijker en moeilijker worden maar je wilt toch juist zolang/zo hoog mogelijk die intensiteit vasthouden? Ik train mezelf liever helemaal de tyfus in om in een cut van 2 maanden m'n bp te hebben verlaagd van 100 naar 95-90 dan elke keer als het zwaar wordt te zeggen "fuck it ik pak wel 5 kilo minder" om na 2 maanden op 75 kilo te zitten.

Verlagen is hetzelfde als toegeven aan het feit "fuck it ik word slapper" en er maar in mee gaan om vervolgens weer alles op te moeten gaan bouwen. Mij lijkt juist dat je tegen die verzuring/verslapping (of hoe je het wilt noemen) in wilt trainen om het effect zo minimaal te houden.
 
Ik ben juist van het tegenovergestelde van mening. Ik geef je gelijk in het feit dat je slechter herstelt in een cut (ik heb meer/langer spierpijn na een zware training dan in een bulk, wat ook logisch is aangezien je minder voedingsstoffen binnenkrijgt voor optimaal herstel, en ik heb soms ook meer rust tussen sets nodig dan in een bulk), maar ik zou niet weten waarom je "toe zou moeten geven" aan het feit dat een bepaald gewicht zwaarder wordt. Stel je bp is 3 sets van 10x100 kg, dan probeer je toch juist zo lang mogelijk aan je 3 sets van 100 kg te houden. Naarmate je dieper cut zal dat steeds moeilijker en moeilijker worden maar je wilt toch juist zolang/zo hoog mogelijk die intensiteit vasthouden? Ik train mezelf liever helemaal de tyfus in om in een cut van 2 maanden m'n bp te hebben verlaagd van 100 naar 95-90 dan elke keer als het zwaar wordt te zeggen "fuck it ik pak wel 5 kilo minder" om na 2 maanden op 75 kilo te zitten.

Verlagen is hetzelfde als toegeven aan het feit "fuck it ik word slapper" en er maar in mee gaan om vervolgens weer alles op te moeten gaan bouwen. Mij lijkt juist dat je tegen die verzuring/verslapping (of hoe je het wilt noemen) in wilt trainen om het effect zo minimaal te houden.
Dit bedoel ik ongeveer
 
Ik ben juist van het tegenovergestelde van mening. Ik geef je gelijk in het feit dat je slechter herstelt in een cut (ik heb meer/langer spierpijn na een zware training dan in een bulk, wat ook logisch is aangezien je minder voedingsstoffen binnenkrijgt voor optimaal herstel, en ik heb soms ook meer rust tussen sets nodig dan in een bulk), maar ik zou niet weten waarom je "toe zou moeten geven" aan het feit dat een bepaald gewicht zwaarder wordt. Stel je bp is 3 sets van 10x100 kg, dan probeer je toch juist zo lang mogelijk aan je 3 sets van 100 kg te houden. Naarmate je dieper cut zal dat steeds moeilijker en moeilijker worden maar je wilt toch juist zolang/zo hoog mogelijk die intensiteit vasthouden? Verlagen is hetzelfde als toegeven aan het feit "fuck it ik word slapper" en er maar in mee gaan om vervolgens weer alles op te moeten gaan bouwen. Mij lijkt juist dat je tegen die verzuring/verslapping (of hoe je het wilt noemen) in wilt trainen om het effect zo minimaal te houden.

Misschien legde ik het niet duidelijk genoeg uit. Je zegt precies hetzelfde als mij.

Natuurlijk probeer je zo lang mogelijk de intensiteit in wat je kan (hogere gewichten) vast te houden.

Side note; als je in een calorie surplus (bulk) zit is constant maxen naar 100% al niet goed, daar maak je minder progressie mee, laat staan als je cut en steeds dieper cut, mee eens? Omdat je dus slecht herstelt.
Even van een van een PL schema uitgaande. 100% maxen doen we een keer in de 8-12 weken.


We trainen dus altijd met een intensiteit van 60-95% van je 1RM.

In jou voorbeeld stel je dat iemand 3 sets van 10x100KG benched, dat is bij lange na niet dicht bij zijn 1RM (100%). Denk eerder 60-70% (geen zin om uit te rekenen).

In mijn post bedoel ik, dat naarmate je heel diep cut en dan bedoel ik rondom je BMR qua kcals gaat zitten, dat je niet telkens naar 90-95% gaat maar, dat je rondom de 70-80% blijft hangen. Wellicht een enkele keer naar 90% oid.
Zo blijf je blijft redelijk goed herstellen met weinig calorieën en voldoende slaap, minder kans op blessures en je zult er geen kracht (of minimaal) mee verliezen MITS je volume hoog houdt. Wanneer je goed blijft herstellen, kun je frequenter trainen wat er weer voor zorgt dat je makkelijker cut.

Dat iemand met 50% van ze 1RM gaat trainen en dan 20 reps maakt vindt ik onzin.
Stel dat je onderhoud 3000kcal is, je cut toch ook niet ineens naar 2000kcal in 1 dag als je op 2900 ook vet kan verliezen?
 
Laatst bewerkt:
Dat iemand met 50% van ze 1RM gaat trainen en dan 20 reps maakt vindt ik onzin.
Stel dat je onderhoud 3000kcal is, je cut toch ook niet ineens naar 2000kcal in 1 dag als je op 2900 ook vet kan verliezen?
Ben het helemaal eens met de rest van je verhaal omdat 70% met aantal reps tot failure of daarbij in de buurt gewoon nog steeds zwaar is en lichter trainen inderdaad zonde/stom is.. maar dit is toch een heel ander punt omdat je op -100kcal niet significant gaat afvallen en op -1000 zeker 10 keer zo snel zonder dat daar perse nadelen aan zitten. Of -250 of -500 maakt niet uit, hoe groter je deficit zonder tekorten in macros hoe effectiever je cut gaat. Dan zou ik me eerder afvragen waarom je afvallen onnodig lang laat duren met alle gevolgen van dien.
 
Waar iedereen makkelijk over dacht schijnen toch aardig wat meningsverschillen over te zijn :rolleyes: Misschien was mijn suggestie over reps toch niet zo onbelangrijk :roflol::roflol:

+1 voor me zelf
jammer dat ik me zelf geen 'leuk' kan geven
klinkt best zielig je zelf een leuk geven eigenlijk..:fa:
 
Ben het helemaal eens met de rest van je verhaal omdat 70% met aantal reps tot failure of daarbij in de buurt gewoon nog steeds zwaar is en lichter trainen inderdaad zonde/stom is.. maar dit is toch een heel ander punt omdat je op -100kcal niet significant gaat afvallen en op -1000 zeker 10 keer zo snel zonder dat daar perse nadelen aan zitten. Of -250 of -500 maakt niet uit, hoe groter je deficit zonder tekorten in macros hoe effectiever je cut gaat. Dan zou ik me eerder afvragen waarom je afvallen onnodig lang laat duren met alle gevolgen van dien.

Met een directe 1000kcal deficit in 1 dag ervaar ik enorm kracht verlies, veel honger en naar mijn idee ook sneller verlies van spiermassa. Het idee is om progressie te blijven maken.

Ik doe een slow cut, waar ik carbs met 25gr per week verlaag (zit op de 400gr carbs) en voeg cardio toe als 'supplement'. Zorgt er dus voor dat ik me kracht op peil hou, het mentaal makkelijker volhou en dat ik minder snel een binge heb. Wat is immers het nut van de hele week een 1000kcal deficit en in het weekend een binge en alles er aan vreten?

Als ik bijvoorbeeld direct na 2000kcal zou gaan en dan plateau, wat dan? Dan kan ik cardio toevoegen maar niet nog lager gaan met calorieën.

Me onderhoud ligt rond de 4100kcal dus heb aardig wat ruimte.

Wat zijn jou ervaringen?
 
Laatst bewerkt:
Met een directe 1000kcal deficit in 1 dag ervaar ik enorm kracht verlies, veel honger en naar mijn idee ook sneller verlies van spiermassa. Het idee is om progressie te blijven maken.

Ik doe een slow cut, waar ik carbs met 25gr per week verlaag (zit op de 400gr carbs) en voeg cardio toe als 'supplement'. Zorgt er dus voor dat ik me kracht op peil hou, het mentaal makkelijker volhou en dat ik minder snel een binge heb. Wat is immers het nut van de hele week een 1000kcal deficit en in het weekend een binge en alles er aan vreten?

Als ik bijvoorbeeld direct na 2000kcal zou gaan en dan plateau, wat dan? Dan kan ik cardio toevoegen maar niet nog lager gaan met calorieën.

Me onderhoud ligt rond de 4100kcal dus heb aardig wat ruimte.

Wat zijn jou ervaringen?
Energie om te trainen krijgt zeker een klap, maar voor mij is kcal balans niet altijd bepalend geweest voor progressie. Ik kan vastlopen terwijl ik vet wordt en sterker worden terwijl ik afval. Progressie lijkt meer te gaan om of ik de juiste trainingaanpak te pakken heb. Honger en energietekort heb ik bij een klein tekort ook al, en dan zet een binge je meer dagen achteruit en wordt minder gecorrigeerd door tef/depletion.

Verlies van spiermassa zie ik niet zo snel gebeuren met maximale proteine en trainingfrequentie, zolang je niet te laag gaat in single digit vet%.

Als je de tijd hebt is mijn voorkeur een groot tekort puur uit cardio te maken met regelmatige carb refeeds, maar als je die tijd niet hebt moet je wel rustig aan doen en zo dicht mogelijk bij je onderhoud blijven. Beiden kun je 'optimaliseren' en het gaat meer om waar je je praktisch en mentaal toe kunt zetten.

Met beide manieren blijft het kut om te cutten though. (maar niet single digit vet% staan is ook kut) :(
 
Laatst bewerkt:
zolang je boven letssay 65% van je 1 RM traint boeit aantal sets reps etc geen tyfus onderling, als je kijkt naar totaal volume
 
What about recompen?
 
- Water; wat voor invloed heeft het op je metabolisme als je gehydrateerd bent. Wat gebeurt er in je lichaam. Minder kracht, effect op training, herstelvermogen en vetverbranding indien in een calorie deficit? Is dit effect meteen op het moment dat je dat een dorst gevoel hebt of is dit gedurende de dag?
Met effect op training bedoel ik ook - stel je drinkt pas goed 1.5 uur voordat je gaat trainen en je hebt de rest van de dag weinig gedronken, heb je dan slechtere performance dan als je de hele dag gehydrateerd zou zijn?

- Spiermassa tegenover vetmassa, het effect hier van op je metabolisme. Bijvoorbeeld hoeveel meer calorieën verbrandt persoon A tegen over persoon B. Wat ook interessant zou zijn, hoeveel meer calorieën een persoon verbruikt met meer spiermassa.
Persoon A 80KG spiermassa en 10KG vet.
Persoon B 80KG spiermassa en 20KG vet.
Is het verwaarloosbaar of zit er een heel groot verschil in?
Kan persoon A makkelijker spiermassa aanzetten omdat persoon A een lager vetpercentage en een betere hormoonhuishouding/testosteron productie heeft of is dit een mythe?

- Invloed van ziek zijn op je metabolisme en herstel (als je al blijft trainen..), van een simpele verkoudheid tot een serieuzere griep. Is het dan belangrijk om je calorieën te verhogen als je in een cut zit naar onderhoud of boven je onderhoud?

- Effect van stress op je metabolisme en hormonale veranderingen zoals verhoogd cortisol en ook weer hierbij het herstel van je trainingen als je lang gestrest blijft.

notice me senpai Jwdoetookmee
 
Bedenk me gelijk, nu we het toch over alcohol hebben.. Stukje over drugs gebruik en bodybuilding?

Misschien meer gericht op blowen en gebruik van pillen op festivals dan? Zijn toch wel een van de meest gebruikte.

Heeft het 'makkelijker' cutten ook niet te maken met de plaatselijke doorbloeding? Dit heb ik al aantal keer gehoord, of is dit totale broscience? :p EDIT: zie net dat je al deels antwoord hebt gegeven!

Ga van het weekend alles een lezen, heb je ook al een stukje geschreven over libido mbt een deficit? Zo nee, ga je dat nog doen? Aangezien mijn libido - 16 is.

nog steeds benieuwd hoeveel invloed thc nou heeft.. op je test productie en of het iets uitmaakt als je on bent

Dus even samenvattend;
Iemand die dus dikker is geweest als kind en afvalt heeft dus een betere doorbloeding dan iemand die op latere leeftijd nog aankomt (even gezegd dat ze op leeftijd 30 allebei 80kg wegen, maar pers A was dikker als kind en B juist heel lean als kind). Dan is pers A gezonder? Omdat hij dus meer vetcellen heeft maar minder vet in verhouding tot zijn vetcellen?

In het leptin verhaal is het weer "kut"/negatief om dus als kind/jongere dikker te zijn geweest want dan zou je in theorie meer honger hebben omdat die vetcellen aan willen vullen?

Begrijp ik dit goed of trek ik conclusies die niet kloppen/zit mijn begrijpend lezen niet zo goed in elkaar als dat ik zelf denk?

Jwdoetookmee

Ik weet dat dit topic over metabolisme gaat, en over hoe je lichaam afvalt of aankomt.
Maar wellicht wel interessant als je ook dingen gaat schrijven over trainingen, zullen vast wel meer geïnteresseerden zijn.
Aangezien je ook PT doet en ook eigen persoonlijke begeleiding mbt voeding & training biedt, geef je natuurlijk al veel weg in dit soort artikelen dus je hoeft dan niet in specifieken te treden imho (dus geen schema's in artikelen gooien)
Misschien een idee dat je donaties oid toelaat? Ik zou daar iig bereid tot zijn, aangezien je wel de tijd neemt om dit soort dingen in jip en janneke taal uit te leggen en niet voor je zelf probeert te houden en probeert te verkopen.

Maar ik ben eigenlijk wel heel geïnteresseerd in jouw kijk op trainen/waarom jij bijv 4-5x per week fullbody pakt, en wat jij vindt dat een beginner zou moeten doen, intermediar enzvoort.
Wat zijn nou de do's of donts en wat zijn nou dingen waar je op moet letten met bepaalde uitoefening van oefeningen?

bby pls do this(you know who I am)

Kweet niet of het al aanbod is geweest, maar hoe het makkelijkst vocht verliezen en laden voor harde look?

Vitaminen en mineralen wellicht?

Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar meer info over over volume en intensiteit.
Was al wel zijdelings een keer aangehaald , maar niet echt behandelt. Eindigde uiteindelijk in een verhaal over leptine.

Ik weet niet of je dit al vermeld heb gehad, maar wat is beter voor je. Kan je 200 onder onderhoud en dan om de 2 weken zakken met 200 calorieën en dan langzaam zakken tot max 600 tekort en dan lange tijd op 600 tekort zitten. Of dat je constant op 500-600 tekort zit 2-3 dage. En dan 1 dag op onderhoud. Wat zou jij aanbevelen Jwdoetookmee?

- Water; wat voor invloed heeft het op je metabolisme als je gehydrateerd bent. Wat gebeurt er in je lichaam. Minder kracht, effect op training, herstelvermogen en vetverbranding indien in een calorie deficit? Is dit effect meteen op het moment dat je dat een dorst gevoel hebt of is dit gedurende de dag?
Met effect op training bedoel ik ook - stel je drinkt pas goed 1.5 uur voordat je gaat trainen en je hebt de rest van de dag weinig gedronken, heb je dan slechtere performance dan als je de hele dag gehydrateerd zou zijn?

- Spiermassa tegenover vetmassa, het effect hier van op je metabolisme. Bijvoorbeeld hoeveel meer calorieën verbrandt persoon A tegen over persoon B. Wat ook interessant zou zijn, hoeveel meer calorieën een persoon verbruikt met meer spiermassa.
Persoon A 80KG spiermassa en 10KG vet.
Persoon B 80KG spiermassa en 20KG vet.
Is het verwaarloosbaar of zit er een heel groot verschil in?
Kan persoon A makkelijker spiermassa aanzetten omdat persoon A een lager vetpercentage en een betere hormoonhuishouding/testosteron productie heeft of is dit een mythe?

- Invloed van ziek zijn op je metabolisme en herstel (als je al blijft trainen..), van een simpele verkoudheid tot een serieuzere griep. Is het dan belangrijk om je calorieën te verhogen als je in een cut zit naar onderhoud of boven je onderhoud?

- Effect van stress op je metabolisme en hormonale veranderingen zoals verhoogd cortisol en ook weer hierbij het herstel van je trainingen als je lang gestrest blijft.

Over hoe slecht cafeïne is en de gevolgen op je metabolisme?

Misschien voeding en AAS? Hoor daar toch veel verschillende dingen over.. Misschien AAS-soorten uitgesplitst naar effect op het metabolisme en als Side step T3/T5/Clen

Ik ben ook wel benieuwd naar een verhaal over het belang van hydratatie qua sportprestaties en in hoeverre het invloed heeft op je metabolisme.

Maakt het nog wat uit of je elke dag van de week een gelijk aantal kcal eet of op trainingsdagen meer / rustdagen minder maar netto over de week zeg maar hetzelfde in beide gevallen. Dan zowel in Bulk als cut.(invloed op metabolisme / herstel / in bulk het aankomen van spiermassa etc)

Top artikelen, heel leerzaam!

Misschien een idee voor een volgend stukje:
Of kcal in vs kcal out nog even veel invloed heeft op latere leeftijd (zeg 45+). Vanzelfsprekend is dan je onderhoud een stuk lager maar val je op 45+ jarige leeftijd met een calorietekort van 20% nog net zo veel af als iemand van 20? Of gaat het op latere leeftijd echt allemaal een stukje langzamer?

Heb nog wel leuke
Hoe goed/slecht is het voor je metabolisme om te Marvinnen of de invloed van marvinnen op je gains

en waarom houd je uberhaubt vocht vast? Evolutionair gezien niet echt voordelig ofzo
Marvinnen is ook wel leuk onderwerp

Hoe belangrijk is het nou eigenlijk om voor het slapen gaan eiwitten te eten en meteen bij opstaan als je overdag gewoon je eiwit behoefte haalt?

Misschien een stukje over rep ranges? Hoor best vaak meningsverschillen, in de cut veel reps, in de bulk minder reps, de ander zegt weer in de bulk low reps high weights, andere zegt 8-12 reps in bulk. In de cut moet je ook low reps high weights doen ipv high reps.

Ksnap gewoon niet eigenlijk wrm je uberhaupt 20 reps van iets zou doen? (doen een paar idioten in mijn gym dan)

What about recompen?

Ok, dus onderwerpen waar interesse in is:

Donaties/betalen geven aan mij voor het bundelen van veel meer van dit soort artikels rond training en voeding (srsly, iemand die dit zou willen :p ? )
Hoeveel kcals kan je opnemen per dag?
effect van drugs op metabolisme
caffeine en metabolisme
effecten van hydratatie of uitdroging op metabolisme en prestaties
verlies je makkelijker vet wanneer vetweefsel beter doorbloed is
trainingsmethodes - welke werken en waarom
hoe kan je een harde look krijgen (vocht, carbs, zout, etc)
vitamines en mineralen
effect van spiermassa/vetmassa op rustmetabolisme, en heeft een hoger vetpercentage positief effect op spiereiwitsynthese
effect van ziek zijn op voeding en effect van voeding op ziek zijn (herstel)
stress en training (sherstel)
voeding en AAS
effect van AAS op metabolisme per soort
caloriecyclen, ja of nee?
effect van leeftijd op metabolisme
waarom houdt je vocht vast
eiwit timing belangrijk ja of nee
verschil in trainingsmethodes tussen bulk en cut.

Dus eventjes samenvattend naar grote onderwerpen:

-Trainingsmethodes in bulk en cut
-hydratatie en vocht; functie, effect op metabolisme
-stress/ziekzijn en metabolisme/herstel
-vitamines en mineralen
-AAS
-calorie / eiwit timing
-maximaal opneembare kcals
 
Afgelopen week erg druk geweest, en er komen sowieso weer echt drukke weken aan komende tijd.
Ik vind het leuk om dit soort dingen te schrijven zoals jullie waarschijnlijk doorhebben, maar aangezien het hobbywerk blijft staat het vrij onderaan mn prioriteitenlijst. Dus als dat voorstel serieus was, en er zijn veel geinteresseerden, dan is het misschien leuk om eens een keer te gaan kijken of ik hier ook werk van zou kunnen maken; mocht ik hiermee een vergoeding binnen harken dan schuift het schrijven van artikelen zoals deze natuurlijk een heel stuk naar boven op de prioriteitenladder.

Vooralsnog zijn de komende drie onderwerpen mijn prioriteit:
leeftijd en metabolisme
hydratatie
eiwit / calorie cyclen

kan alleen totaal niet zeggen wanneer ik de eerste hiervan zal behandelen, laat staan de laatste of andere onderwerpen.
Keep em coming though!
 
Back
Naar boven